Premierul Victor Ponta a anunţat, înainte de şedinţa de Guvern miercuri, că CNADNR va fi reorganizată şi va avea management privat. Mai precis, compania va fi împărţită în două, pe zona de autostrăzi şi pe zona de drumuri naţionale şi întreţinere. Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale a avut mai mulţi şefi de la venirea USL la putere, dar se pare că aceştia nu reuşesc să fie pe placul şefului Executivului. În ultima lună, conducerea CNADNR a semnat peste 60 de contracte.
“Am analizat, împreună cu ministrul de Finanţe şi ministrul Transporturilor situaţia investiţiilor de la CNADNR, CFR Infrastructură, CFR Călători, CFR Marfă şi, sigur, era vorba acolo şi de TAROM şi de Compania Aeroporturi. Lucrurile sunt grave: CNADNR ar trebui un an întreg să nu mai funcţioneze deloc pentru a plăti datoriile din trecut. E vorba despre 1 miliard şi ceva de lei. La CNADNR să facem, de asemenea, o reorganizare cu management privat pe cele două zone – zona de autostrăzi şi cea de drumuri naţionale şi întreţinerea acestora”, a precizat şeful Executivului.
Ponta a anunţat că este nevoie şi de o prioritizare a proiectelor de infrastructură rutieră
Instituţia are un buget enorm, de 3,4 miliarde de euro, din care a pierdut 300 milioane la rectificarea bugetului.
Pe de altă parte, plăţile din fondurile europene au fost întrerupte către CNADNR pe toate contractele, inclusiv pentru Autostrada Nădlac-Arad, potrivit ministrului Leonard Orban.
Fostul ministru Anca Boagiu a anunţat că a lăsat 434 km de tronsoane de autostradă contractaţi şi 80 de km în procedură de contractare.
“Există 5,7 miliarde de euro alocaţi de la Comisia Europeană. Bugetul alocat pe primul semestru numai pentru fondurile nerambursabile a fost de 1,1 miliarde de lei, dar au fost folosiţi numai 420 de milioane de lei. Se înţelege că am avut bani să continuăm lucrările de infrastructură, dar ei nu au fost folosiţi”, a precizat fostul ministru al Transporturilor.
Magda SEVERIN