Domeniul transportului de mărfuri în România este guvernat de o concurență ridicată provenită în special de la numărul mare de actori pe aceasta piață. Ținând cont inclusiv de presiunile generate de mediul concurențial extern și de încercările legislative de a împovăra acest business (de exemplu, impozitarea diurnei, RCA în creștere, norme europene de protecție a transportatorilor locali), urmarea unor norme de bună conduită în afaceri și de respect față de uzanțele cinstite devine cu atât mai importantă.
Acest articol a apărut pornind de la un caz concret, pe care îl voi descrie, în general, pentru o mai bună înțelegere a analizei ce va urma. Un angajat al unei firme de transport a început să deturneze, în schimbul unor comisioane nelegale, către societăți concurente, clientela companiei pentru care lucra. Altfel spus, persoana în cauză s-a folosit de informațiile confidențiale cu care intra în contact în timpul desfășurării activității (prețuri, curse, clienți) și a furnizat cursele angajatorului său către alte firme de transport, primind, în schimb, sume de bani de la acestea.
Formele ilicite
Ce forme ilicite îmbracă aceste activități? Cum arată practicile concurențiale nelegale în domeniul transportului?
Am putea numi, generic, acest gen de activități ca fiind practici nelegale în domeniul transportului, cu implicații directe pe tărâmul concurenței neloiale, așa cum aceasta este reglementată de Legea 11/1991 privind combaterea concurentei neloiale. Concurența neloială poate îmbrăca diferite forme. Art. 2 din legea 11/1991 definește concurența neloială. Iată câteva dintre cele mai uzitate forme: concurența neloială prin angajații care pleacă dintr-o firmă, încep afaceri similare sau, chiar, identice și pleacă împreună cu clienții firmei unde erau angajați anterior; concurența neloială sub forma altor parteneri din piață, care contactează direct clienții firmei prin intermediul căreia au luat contact cu acești clienți; concurența neloială prin contactarea angajaților unei companii și prin plata de comisioane sau alte promisiuni, pentru a-i determina să vândă clientela acelei companii. Această faptă din urmă se apropie chiar de spionajul economic. Există, de asemenea, concurență neloială prin discreditarea falsă făcută pe piață de diferiți concurenți.
Aceste acțiuni pot îmbrăca diferite forme ilicite.
Infracțiuni
Art. 5 din Legea 11/1991 privind concurența neloială incriminează ca infracțiuni unele fapte de concurență neloială.
Art. 289-290 raportat la art. 308 din Codul penal reglementează luarea și darea de mită (de exemplu, acordarea, respectiv primirea comisioanelor mai sus indicate).
Art. 304 din Codul penal reglementează divulgarea informațiilor secrete de serviciu sau cu caracter confidențial.
Contravenții
Art. 4 din legea 11/1991 reglementează contravențiile cu privire la concurența neloială, amenzi date de Consiliul Concurenței, cuprinse între 5.000-50.000 lei.
Fapte civile ilicite
Faptele de concurență neloială îmbracă forma ilicitului delictual, care poate să atragă răspunderea celor vinovați pentru repararea prejudiciului. Acest lucru este prevăzut expres de art. 7 din Legea 11/1991 precum și de dispozițiile generale ale Noului Cod civil (art. 1349 și următoarele).
Dacă există o clauză de neutralitate/neconcurență, răspunderea este una civilă contractuală și se angajează în limitele clauzei penale stabilite prin acordul părților (la noi, 50.000-100.000 EURO).
Remedii legale
- Clauzele de neutralitate/neconcurență între parteneri. Trebuie detaliate concret și foarte detaliat situațiile protejate. Aici se poate vorbi și de conflictul între protecție și divulgarea prea multor informații (se poate întâmpla ca, încercând să te protejezi, să faci un acord greu aplicabil).
- Acte adiționale cu angajații cu privire la obligații de fidelitate, confidențialitate, loialitate și, chiar, neconcurență.
- Acționarea în justiție a celor care încalcă uzanțele și practicile corecte în domeniu, pentru repararea prejudiciului suferit.
- Sesizarea Consiliului Concurenței, ANAF, ISCTR, a Poliției și Parchetului cu privire la încălcări ale legislației în vigoare în vederea luării măsurilor legale.
- Popularizarea acestui fenomen și a celor care îl practică, în vederea izolării acelora care deraiază de la practicile concurențiale corecte.
Se impune o polarizare a tuturor participanților pe piața de transport, pentru respectarea practicilor și uzanțelor cinstite în domeniu și sancționarea celor care aleg o conduită nelegală.
Avocat Radu NEGRU
office@avocatradunegru.ro