Procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție (DNA) – Serviciul teritorial Constanța au început urmărirea penală față de Nicuşor Constantinescu, președintele Consiliului Județean (CJ) Constanța, în sarcina căruia s-au reținut 6 infracțiuni de abuz în serviciu contra intereselor publice, transmite DNA. Amintim că astăzi la ora 13.30 el s-a opus ridicării de către procurorii anticorupţie, din faţa sediului CJ, unde aceştia l-au aşteptat cu mandat de aducere, după ce el a refuzat să se prezinte la audieri, în două rânduri, ignorând citaţiile DNA Constanţa (6 citaţii). Mai mult, la ordinul său, gardienii publici au blocat maşina Poliţiei şi nu au lăsat-o să plece timp de câteva minute bune.
UPDATE: Nicuşor Constantinescu a declarat, la ieșirea din sediul Serviciului Județean al DNA, că a fost tratat “ca un animal”, că a fost luat cu “japca” şi că DNA ar trebui desfiinţată.
“M-au ridicat cu japca. Mi-au spus că Curtea de Conturi a anunțat DNA. Acum mă duc să le fac plângere. (…) Este un abuz ceea ce mi se întâmplă. Este o acțiune politică a DNA București. (…) Astăzi eu am fost tratat ca un animal, ca un criminal. (…) Este vorba de obraz, jignirea nu este a mea, ci a celor care m-au votat, adică 245.000 de constănțeni”, a spus Constantinescu.
“Să vină DNA, poliţia politică, şi să conducă ei România. Un Consiliu Judeţean este parlamnentul care voteaza legile. Dacă CJ votează ceva ilegal, atunci prefectul atacă in instanţă şi suspendă hotărârea. Aceste hotărâri (cele vizate de ancheta DNA-n.r.) nu au fost atacate de prefect şi au aviz de legalitate. Ce treabă are DNA să verifice activitatea unui consiliul judeţean?“, a adăugat el.
“Acești angajați, procurori și polițiști DNA, și cu poliția politică de la București fac ce vor în continuare, nu contează că e USL la guvernare. Toți ar trebui dați afară, ar trebui desființată această instituție politică DNA”, a mai spus baronul local din Constanţa.
Din Rezoluția de începere a urmăririi penale rezultă că, în calitate de președinte al CJ Constanța, Nicuşor Constantinescu a dispus efectuarea de plăți nelegale în valoare totală de 23.105.903,62 lei (peste 5 milioane euro) după cum urmează:
a) 1.239.987,60 lei către Regia Autonomă Județeană Drumuri și Poduri (RAJDP) Constanța, în cadrul proiectului de interes public județean „Caravana estivală a Județului Constanța”.
“Cheltuielile nu au avut legătură cu obiectivele proiectului (realizarea de perdele forestiere, reabilitare terenuri degradate, conservare biodiversitate naturală, dezvoltarea turismului ecvestru etc.), proiect adoptat prin Hotărârea CJ nr. 148/2010 și nu au avut legătură cu Protocolul de colaborare cu autorități ale administrației publice și instituții, respectiv RA ROMSILVA, RAJDP Constanța și SC RAJA SA”, precizează DNA.
În plus, cheltuielile au fost făcute fără să existe documentațiile tehnico-economice prevăzute de lege (devize de ofertă și procese verbale de recepție care să ateste realitatea lucrărilor executate în 31 de localități și conformitatea acestora cu cerințele proiectului pe de o parte și date și informații privind coordonatele cadastrale aferente lucrărilor realizate pe de altă parte), au descoperit anchetatorii.
b) 13.305.000 lei reprezentând plăți nerambursabile din fonduri publice către asociații și cluburi sportive. Finanțarea și plățile au fost efectuate numai în baza hotărârilor CJ Constanța (instituție condusă de învinuit), cu încălcarea flagrantă a prevederilor Legii nr. 350/2005 care reglementează regimul finanțărilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activități non-profit de interes general și a prevederilor Legii nr. 69/2000 a Educației fizice și Sportului, arată procurorii.
c) 5.094.836 lei reprezentând finanțări nerambursabile din fonduri publice către asociații și fundații cu activităţi în domeniu cultural. Finanțarea și plățile au fost făcute în baza unei hotărâri a CJ Constanța fără respectarea normelor legale în vigoare, prevăzute de Legea nr. 350/2005 și de O.G nr. 51/1998 privind îmbunătățirea sistemului de finanțare a programelor, proiectelor și acțiunilor culturale, care stipulează în mod expres principiile și regulile în care se pot asigura finanțări nerambursabile din fonduri publice.
d) 1.054.405,98 lei, rezultată din aceea că a acceptat și a decontat o cotă de 23% din valoarea lucrărilor de împădurire și pepiniere executate de Regia Autonomă Județeană de Drumuri și Poduri Constanța, reprezentând cheltuieli indirecte, în loc de 18%, cât ar fi fost legal.
e) 761.749,06 lei reprezentând o plată pentru lucrările de împădurire efectuate asupra unei suprafețe de 50 ha din comuna Independența, jud. Constanța, în condițiile în care contravaloarea acestor lucrări fusese deja achitată anterior, în anul 2011.
f) 1.650.925,04 lei reprezentând plăți nelegale către SC Domeniul Public și Privat Județean Constanța, respectiv contravaloarea închirierii unui număr de 11 autoturisme, cu încălcarea prevederilor OG nr. 80/2001 care impuneau limitarea consumului de carburanți și a numărului de autoturisme pentru toate instituțiile publice, inclusiv pentru consiliile județene (la un număr de șase autoturisme cu un consum lunar pe autoturism de 150 litri benzină/motorină) și interdicția închirierii de autoturisme de către toate instituțiile publice.
Faptele s-au petrecut în cursul anului 2012 (punctele a-e), respectiv perioada 2012/2012 (punctul f).
Într-un dosar separat, procurorii anticorupţie au dispus începerea urmăririi penale și extinderea cercetărilor față de Nicuşor Constantinescu, tot pentru infracțiunea continuată de abuz în serviciu.
În această cauză separată, procurorii au constatat, prin rezoluție, că în perioada 2009 – 27 noiembrie 2013, învinuitul “nu a asigurat, potrivit legii, finanțarea Centrului Militar Zonal Constanța, neefectuând reparațiile necesare la sediul acestuia, dispunând rezilierea contractelor pentru furnizarea de utilități și servicii de pază necesare funcționării în condiții normale a Centrului și încercând, în două rânduri, să evacueze instituția din sediul pe care îl ocupă în prezent”.
Aceste demersuri au afectat activitatea Centrului Militar Zonal Constanța pe de o parte, iar pe de altă parte Consiliul Județean Constanța a obținut un folos patrimonial nejustificat din sumele neplătite Centrului.
De asemenea, în perioada în mai 2012 – octombrie 2013, a refuzat să dispună, potrivit Legii nr. 446/2006, plata serviciilor de telefonie de care beneficia Centrul Militar Zonal Constanța pentru îndeplinirea misiunilor specifice, în valoare de 3.958 lei. Aceste costuri au fost suportate de Ministerul Apărării Naționale – Comandamentul Comunicațiilor și Informaticii București, fiind astfel provocat un prejudiciu patrimoniului acestei unități în cuantum de 3.958 lei.
Procurorii DNA Constanţa au dispus față de învinuitul Constantinescu Nicușor Daniel măsura obligării de a nu părăsi țara timp de 30 de zile.
Magda SEVERIN