Luni seara a fost deschis circulaţiei primul lot al Autostrăzii Lugoj – Deva, în lungime de 27,6 km, care ar fi trebuit să fie gata în 10 aprilie dar a fost terminat cu 9 luni mai târziu, de consorţiul Tirrena Scavi-Societa Italiana per Condotte d’Acqua-Cossi Construzioni. Chiar şi acum lucrările sunt nefinalizate: nu sunt montaţi parapeţi şi amenajate spaţii pentru servicii, ce urmează a fi gata până în anul 2015. Acest prim lot a costat peste 681 milioane lei, fără TVA. Celelalte două (de 28,6 şi 21,14 km) abia au fost adjudecate de constructori, în luna octombrie, iar lotul IV, de 22,1 km, între Deva şi Ilia, are contractul semnat din august. La final, autostrada va însuma circa 100 de km. Tronsonul face parte din Coridorul IV Paneuropean, iar lucrările sunt finanţate 85% din fonduri europene.
Deschiderea traficului pe primul lot al autostrăzii a fost anunţată de premierul Victor Ponta, în şedinţa de luni a Guvernului, când a precizat că lucrarea a primit şi aviz de mediu, iar subtraversările pentru urşi vor costa circa 30-32 de milioane de euro.
“Sunt 37 de kilometri, CNADNR m-a înştiinţat foarte clar că astăzi se deschide Lotul 1, 27 plus 10 kilometri – 37. (…) S-a dat avizul de mediu. Pentru cunoştinţa dumneavoastră, o să ne coste vreo 30 de milioane de euro subtraversările pentru urşi. Dumneavoastră puteţi să zâmbiţi, eu nu pot să zâmbesc, dar asta e realitatea. Da, trebuie să facem nişte subtraversări, costă vreo 30, 32 de milioane de euro toate acele lucrări” , le-a spus Ponta jurnaliştilor.
În luna septembrie, Ponta arăta că acest tronson nu poate fi realizat pentru că nu are aviz de mediu: „Nu reuşim să semnăm, pe bani europeni, un tronson de autostradă în regiunea Deva pentru că n-am făcut subtraversarea pentru urşi. Probabil că pare comic, dar nu e nimic comic în chestia asta. Nu avem avizul de mediu pentru că trebuie să facem o subtraversare ecologică pentru urşi. Iubesc urşii, iubesc toate animalele, dar trebuie să facem şi autostrăzi ca oamenii să trăiască în ţara asta, să nu mai moară pe drumuri în accidente de maşină, să putem să ne dezvoltăm economic, să facem nişte lucruri ca să ne folosim ţara asta bogată, să ne-o folosim bine, păstrând în acelaşi timp cât mai mult din natură”, a spus atunci primul-ministru.
10 poduri şi 18 pasaje
Primul lot, cu câte două benzi de circulaţie pe sens, are 10 poduri şi 18 pasaje. Accesul pe autostradă se face direct de pe DJ 609 A, în dreptul localităţilor Şanoviţa şi Chizătău, judeţul Timiş. După primii zece kilometri este amplasat primul nod rutier, în dreptul localităţii Balinţ, care face legătura cu centura ocolitoare a municipiului Lugoj. Ieşirea de pe autostradă se face pe DN 68 A, care leagă oraşul Făget din judeţul Timiş şi municipiul Deva din judeţul Hunedoara.
În proiect nu era prevăzut un nod rutier la Şanoviţa, deoarece acest tronson de autostradă urma să fie unit cu lotul al doilea al Autostrăzii Timişoara – Lugoj.
Contractul pentru construirea lotului II al Autostrăzii Lugoj – Deva a fost atribuit în 18 octombrie asocierii italiene Salini – Secol. Proiectul a fost estimat la 1,081 miliarde lei, dar lucrările au fost adjudecate pentru 562,7 milioane lei.
Pentru lotul III, contractul a fost adjudecat în 21 octombrie de consorţiul Teloxim Con (România) – Comsa (Spania) – Aldesa Construcciones (Spania) – Arcadis Eurometudes (Olanda) pentru 579,9 milioane lei, proiectul fiind evaluat iniţial la 1,008 miliarde lei.
Pentru Lotul IV, în lungime de 22,1 km între municipiul Deva şi localitatea Ilia, CNADNR a semnat în august 2013, cu asocierea Tehnostrade – Spedition UMB, un contract de 419,4 milioane lei (95,3 milioane euro, adică 4,3 mil. euro/km), fără TVA.
Magda SEVERIN