Profesioniștii… Răufăcătorii… Vulnerabilii…

Atunci când spunem că șoferii pot face diferența în industria transporturilor rutiere, poate că nu spunem nimic nou. Probabil folosesc un clișeu întâlnit mai des în zona transportatorilor ce se orientează mai degrabă spre calitate, decât cantitate. În ceea ce urmează, vreau să vă aduc în atenție un alt exemplu, care ne arată că șoferii pot face diferența.

Folosind experiența din domeniul securității, am să vă descriu un model dezvoltat și folosit în zona identificării vulnerabilităților și reducerii riscurilor externe.

În domeniul transportului rutier, șoferii se pot împărți în 3 categorii:

– Profesioniștii: cei ce doresc să-și construiască o carieră în meseria de șofer. Sunt cei ce își fac planuri pe termen lung în ceea ce privește relația cu angajatorul – de cele mai multe ori sunt oamenii loiali și de încredere;

– Răufăcătorii: cei ce se angajează, în special, pentru venituri suplimentare, altele decât salariul, și care, de cele mai multe ori, își aleg cu atenție angajatorul. Aceștia sunt „vânătorii” de oportunități, oameni orientați pe a „da tunuri”. Sunt oameni care văd meseria de șofer doar ca pe un mijloc de a-și atinge obiectivele imediate. În momentul în care angajatorul nu mai prezintă vulnerabilitățile pentru care s-a angajat, cu siguranță, îl va părăsi pentru un altul, unde există oportunități;

– Vulnerabilii: cei ce sunt/încep ca Profesioniști, dar pot fi influențați să se alăture Răufăcătorilor, în funcție de vulnerabilitățile angajatorului, condițiile de muncă sau presiunea socio-profesională. Aceștia trebuie influențați să rămână de partea Profesioniștilor. Sunt oameni cu potențial, de cele mai multe ori la început de carieră. Totodată, ei fac față presiunilor și influențelor interne (influența celorlalți șoferi, atitudinea managementului etc) și externe (perioada de criză economică și socială – situația materială a familiei, criza ofertei de șoferi pe piață etc).

Procentele pot fi schimbate

Spre deosebire de Europa Centrală și de Vest, în Europa de Est există o presiune mult mai mare, dată de lipsa șoferilor profesioniști. Valorile procentelor celor trei categorii menționate mai sus au suferit schimbări într-un sens negativ. Spre exemplu, dacă într-o țară precum Germania, ponderea Profesioniștilor poate fi în jur de 80%, a Răufăcătorilor în jur de 5% și a Vulnerabililor de aproximativ 15%, în România aceste procente arată cu totul altfel: ponderea Profesioniștilor poate ajunge la doar 40%, a Răufăcătorilor la aproximativ 30% și diferența de 30% poate fi atribuită Vulnerabililor. Evident, este vorba despre o estimare, existând cazuri în care companii românești au ponderea Profesioniștilor peste cea din Germania.

În contextul celor mai sus menționate, consider că un sistem complet de management al șoferilor este soluția pentru fiecare clasă menționată anterior. Astfel, Profesioniștilor le va fi recunoscută loialitatea și performanța, prin măsuri pe termen lung (de exemplu, un sistem de management al performanței, o planificare transparentă a carierei, un sistem de referințe și investiție în cariera șoferului etc). Evident, ideal ar fi ca Răufăcătorii să nu ajungă să fie angajați în compania dumneavoastră. Angajatorul trebuie să-și construiască o imagine în care toleranța este ZERO pentru cazurile de furt, procesul de verificare a trecutului angajatului să fie bine documentat, iar vulnerabilitățile operaționale, ce ar putea reprezenta oportunități pentru aceștia, să fie identificate și eliminate în mod constant. În cazul în care măsurile de mai sus sunt corect implementate, pentru ca Vulnerabilii să rămână de partea Profesioniștilor, va fi suficient un program transparent și credibil de comunicare cu angajații.

Revenind la discuția inițială, în care spuneam că șoferii pot face diferența, o concluzie personală în raport cu acest subiect este că, indiferent de nivelul prestației unei companii de transport, aceasta poate fi umbrită profund de un sistem defectuos de management al șoferilor. Mai devreme sau mai târziu, „costul slabei calități” își va spune cuvântul; iar, atunci când o va face, o companie de transport va avea parte de un drum cu sens unic, din punct de vedere al credibilității și încrederii clienților.

O alternativă legală a „listei negre”

DIDb este un Sistem European de Verificare și Motivare a șoferilor, construit pe conceptul de „Listă albă a șoferilor de încredere”. Sistemul a fost lansat în 2008, în urma unei nevoi de a avea o bază de date cu șoferii de încredere și o alternativă legală la „Lista neagră”. În momentul de față, în sistem sunt înregistrați peste 23.000 șoferi europeni și aproximativ 4.500 de șoferi români. Printre beneficiarii sistemului DIDb, se regăsesc firme precum: Samsung, Sony, DHL, Schenker, LKW Walter, Waberer’s etc.

Ionel POPA

Country General Manager, DIDb Partner, România

ionel.popa@didb.eu

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.