Profit pe ruta Turcia-Olanda

Candva sinonime cu succesul in afaceri, autorizatiile CEMT continua sa joace un rol activ in activitatea firmelor romanesti de transport international. Rutele traditionale de transport s-au deteriorat (lipsa marfurilor, tarife mici), multi transportatori fiind nevoiti sa se reorienteze si, implicit, sa utilizeze din nou CEMT-uri.

Dupa scurta perioada de euforie ce a urmat aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, transportatorii au fost nevoiti sa revina cu picioarele pe pamant pentru a face fata noilor realitati – concurenta acerba, tarife in scadere, controale mai dure si, cel mai grav, lipsa marfurilor…

În aceste conditii, nu este de mirare ca sunt cautate noi relatii de transport, iar utilizarea CEMT-ului capata noi valente – nu mai este documentul care face diferenta intre a fi sau a nu fi pe piata, ci mai degraba a devenit un simbol al adaptarii la noile conditii, o demonstratie a faptului ca transportatorul roman poate concura cu succes firmele Vest-europene si nu numai.

Un exemplu in acest sens este Etifa Trans, o firma brasoveana, care a trecut prin toate etapele de agonie si extaz ale transporturilor romanesti, inainte si dupa aderarea la UE. De la primul camion in 1996 si castiguri mari, la 21 de camioane in 2008 si aproape de faliment. A urmat restructurarea la interior, dar si in ceea ce priveste selectarea clientilor. Astazi, avand 16 autovehicule, Etifa Trans realizeaza transport de confectii pe ruta Turcia – Olanda si Turcia – Anglia, iar pentru aceasta firma criza a trecut.

Începuturi banoase

Atunci cand vorbim despre istoria unei firme de transport din Romania, regasim numeroase elemente comune intregului segment de transport rutier in tara noastra. Aceleasi probleme majore, aceleasi perioade de dezvoltare…

„Înainte de a deschide firma, am lucrat in Germania si Olanda, in logistica si transporturi. Acolo m-am indragostit de camioane si transporturi. Am lucrat intr-un depozit, la manevrarea marfii, dar am fost si sofer in Olanda. În 1996, am adus primul camion in Romania, un Volvo F10. Am lucrat impreuna cu unchiul meu. Judetul Brasov era cunoscut ca o zona de exploatare a lemnului. Se exporta inclusiv busteanul neprelucrat. Astfel, din punct de vedere al transportului rutier, lucrurile au mers foarte bine, se castigau multi bani“, ne-a explicat Nelu Velea, patron Etifa Trans.

În 1998, a inceput activitatea pe cont propriu, profitand de cunostintele dobandite in perioada petrecuta in strainatate.

„Am avut relatii stranse cu cateva firme din Olanda – am trait acolo, cunosc limba si m-am inteles cu fostii colaboratori. Astfel, am obtinut cateva contracte pentru transport de confectii in ‘98-’99. Transportul in sistem lohn a adus castiguri importante pentru transportatori in acea perioada. Moldova a fost zona unde s-au concentrat cel mai mult investitorii. Am utilizat camioane mari, mergand pe ideea de trucking de la inceput (transportam semiremorca clientului). Acest sistem ni s-a oferit, dar era si foarte atractiv din punct de vedere al costurilor. Utilizam semiremorci inmatriculate in Olanda. Totul a functionat bine o perioada, pana cand am avut nevoie de autorizatii CEMT pentru a intra si pe alte piete. Erau necesare aceste autorizatii pentru Ucraina, Bulgaria sau Moldova si, in plus, era vorba si despre Ungaria, a carei tranzitare costa foarte mult“, a aratat Nelu Velea.

Lipsa autorizatiilor era, la acea vreme, marea problema a transportatorilor (si, pentru multi dintre ei, singura).

„Am achizitionat, in 2003, 11 semiremorci cu o finantare pe patru ani. Din fericire, am reusit sa ducem contractul pana la capat, chiar daca, in ultimul an, au aparut probleme serioase legate de desfiintarea firmelor ce faceau lohn in Romania. În ceea ce priveste procurarea autorizatiilor, ajunsesem bucuresteni adoptati – faceam traseul Brasov-Bucuresti foarte des si nu eram singurii transportatori care plangeam la usile autoritatilor. A fost o experienta interesanta. Probabil si autoritatile au avut o contributie la reusita transportatorilor, in ciuda unui sistem imperfect. Oricum, atat noi cat si autoritatile, eram pionieri in aceasta activitate“, a povestit patronul Etifa Trans.

Managementul mai periculos decat autorizatiile

Aderarea Romaniei la Uniunea Europeana a adus o mare usurare pentru transportatori. În sfarsit, puteau iesi catre Vestul Europei fara a mai fi nevoie de autorizatii.

„În 2007, transportatorii au cunoscut o perioada foarte buna. Cred ca infiltrarea pe piata a marilor companii de transport din afara a pus capat acestei perioadei. Marile companii au simtit lipsa de experienta a firmelor romanesti. Poate tocmai castigurile mari i-au imbolnavit pe transportatori. S-au obisnuit cu ele si nu s-au mai gandit la o strategie de viitor. Transportatorii romani nu stiau ce inseamna transportul modular sau logistica, nu au avut de unde sa invete asemenea lucruri, ci doar cum sa stea la coada la SAE. Din pacate, nici asociatiile profesionale nu au educat transportatorii in acest sens. Astfel, atunci cand transportatorii romani au simtit greul, nu au stiut cum sa reactioneze“, a apreciat Nelu Velea.

La sfarsitul anului 2007, au cazut tarifele la exporturi. Astfel, transporturi pe relatii importante, cum era, de exemplu, Italia, au inceput sa se faca pe tarife extrem de mici.„Unii transportatori au realizat grupaje, si-au folosit relatiile si au reusit sa isi asigure niste venituri decente. Altii insa, din lipsa de experienta, au ajuns la faliment sau, oricum, la imposibilitatea de a-si mai plati ratele de leasing, creditele la banca sau furnizorii de motorina. Putem spune ca firmele de transport au intrat in criza de la sfarsitul anului 2007. Noi suntem una dintre firmele puternic afectate la aceea vreme“, a declarat patronul Etifa Trans.

Lipsa unui control eficient al costurilor a determinat si, din pacate, determina in continuare multe firme sa accepte tarife care, practic, inseamna pierdere.

„Colaboram cu o firma mare din Olanda si nu am realizat declinul pe care intrasera tarifele de transport. A fost o experienta dura – faptul ca nu am stiut sa facem calcule precise privind profitabilitatea curselor, luand in calcul costurile, inclusiv materialul exploatat. În martie-aprilie 2008, am realizat in ce situatie ne aflam. Am refinantat din propriul buzunar firma si am reusit sa punem activitatea pe picioare cu noi clienti, noi tarife si un nou sistem de lucru. Aveam 21 de autocamioane, dar a trebuit sa inapoiem o parte companiei de leasing, ajungand la 14. Am renuntat si la o parte din personal – soferi, personal administrativ, mecanici… A fost o scadere benefica pentru ca ne indreptam intr-o directie gresita“, a precizat Nelu Velea.

Solutia

Reducerea costurilor, implicarea angajatilor in luarea deciziilor, dar mai ales gasirea si fidelizarea unor clienti care sa iti permita dezvoltarea au devenit elemente cheie pentru supravietuire. „Astazi, la Etifa Trans, nu putem face o distinctie intre patron si angajati. Cu totii incercam sa imbunatatim activitatea, sa facem lucrurile sa mearga cat mai bine. Fiecare este implicat sufleteste, fiecare contribuie cu idei pentru a asigura viitorul firmei. Totodata, am incercat permanent sa personalizez relatiile cu clientii. Am realizat vizite in Olanda, am fost tot timpul receptiv la nevoile lor, am cautat sa ii ajut cu relatii in Romania. Astfel, clientii au inteles si apreciat dorinta noastra ca lucrurile sa mearga cat mai bine. Ne-am extins activitatea si in alte tari precum Bulgaria si Turcia, unde clientii nostri si-au deschis linii de productie. Noi i-am sprijinit prin gasirea de solutii eficiente care sa ii ajute. De exemplu, in Turcia, am gasit modalitati rapide pentru livrarea marfii in Olanda. Am organizat mai multe grupe de soferi pentru aceeasi masina. Practic, sunt trei grupe de soferi pentru fiecare camion. Astfel, camioanele ruleaza non-stop“, a precizat Nelu Velea.

Aproape de clienti

O experienta pe care firmele din tara noastra abia incep sa o acumuleze este aceea de a-si deservi clientii indiferent de tara unde acestia opereaza. Firmele din Vest fac de multa vreme acest lucru si, de altfel, asa au si intrat cel mai adesea in tarile Est-europene, inclusiv in Romania. La ora actuala, Etifa Trans realizeaza transport de confectii, avand 16 camioane si 4 semiremorci, restul semiremorcilor utilizate apartinand clientilor.

„Multi dintre producatorii de confectii din Olanda si-au transferat productia in China, dar au pastrat anumite capacitati menite sa acopere acele cereri venite la schimbarea de colectii, care aveau nevoie de rapiditate. Acesti producatori au ales Turcia si Bulgaria.

O supraproductie cu livrare lenta duce la o situatie in care magazinele nu sunt alimentate cu marfa proaspata. Mai mult decat atat, astazi, viteza de introducere de noi colectii a crescut foarte mult. În moda, exista tot timpul idei inovatoare, iar noi nu ne mai confruntam cu ceea ce numeam schimbare de sezon. Activitatea de transport nu mai este intrerupta decat de sarbatorile religioase din Turcia“, a precizat Nelu Velea.

La sfarsitul anului 2008, piata bulgara a cazut si, astfel, astazi, Etifa Trans opereaza pe relatia Turcia – Olanda – Anglia. În Turcia, se merge pana in partea Asiei indepartate (in jur de 1.400 km distanta fata de Istanbul). O cursa Turcia – Olanda dureaza aproximativ o saptamana.

„Avem sansa ca Turcia sa nu fie foarte afectata de criza din punct de vedere al productiei de confectii. Zonele asiatice din Turcia sunt atractive pentru producatorii olandezi atat din punct de vedere al costurilor cat si al calitatii. Pentru a gasi marfa la retur din Olanda, colaboram cu partenerii din Olanda, iar daca nu gasim marfa catre Turcia, luam curse catre Romania, Grecia sau Ungaria, de unde cautam apoi marfa catre Turcia“, a explicat patronul Etifa Trans.

CEMT-uri cu valoare

Pentru firmele care opereaza in Turcia, CEMT-urile sunt din nou de actualitate, dar, in prezent, sunt mult mai usor de procurat. „Pentru Turcia, avem nevoie de autorizatii CEMT. La inceputul lunii august, autoritatile turce au limitat accesul transportatorilor romani, impunandu-se ca autorizatia CEMT, din momentul iesirii din Turcia, sa ramana in afara tarii o saptamana. Ministerul roman al transporturilor a inteles situatia si ne-a suplimentat repede numarul de CEMT-uri. Pe partea de controale ale autoritatilor, Ungaria reprezinta o tara foarte stresanta. Sunt foarte rigizi. Dar, pentru ca asiguram un grad ridicat de implicare a soferilor in activitatea firmei, acest lucru ii determina sa faca tot ce este posibil pentru a nu fi amendati“, a completat Nelu Velea.

Pentru a mentine costurile sub control, Etifa Trans dispune de un sistem de urmarire a flotei prin GPS. De asemenea, pentru comunicare, utilizeaza un produs de telefonie care a ajutat la injumatatirea costurilor telefonice.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.