Cabinetul condus de Victor Ponta isi propune, in domeniul Transporturilor, revizuirea conditiilor de desfasurare a licitatiilor de subcontractare si de incheiere a contractelor finale, cu mentionarea clara a indicatorilor tehnici. De asemenea, Programul de guvernare 2012, are in vedere elaborarea unei noi legi a parteneriatului public – privat, potrivit Programului de guvernare 2012 depus, joi, la Parlament. Totodata, se urmareste “imbunatatirea cadrului legislativ specific in vederea atragerii capitalului privat pentru finantarea investitiilor prin modificarea si unificarea legislatiei privind achizitiile publice, in sensul simplificarii procedurilor si cresterii transparentei”; “unificarea legislatiei privind exproprierea pentru cauza de utilitate publica”.
In domeniul rutier, Guvernul Ponta vrea sa finalizeze autostrazile Bucuresti – Ploiesti (care e deja gata, intr-o saptamana urmand a fi inaugurata) si Cernavoda – Constanta (ce va fi gata la sfarsitul lui iunie), varianta de ocolire Deva – Orastie la standard de autostrada, centurile cu profil de autostrada Arad si 39 Constanta, a unor proiecte de reabilitare a drumurilor nationale in curs de executie, precum si finalizarea altor obiective de infrastructura.
Pod peste Dunare la Braila – Galati
Alte planuri pentru anula cesta sunt realizarea studiului de prefezabilitate pentru Autostrada Sudului: Bucuresti – Alexandria – Slatina – Craiova – Timisoara si lansarea in regim de concesiune a proiectului Pod rutier peste Dunare la Braila–Galati.
Guvernul vrea sa inceapa si lucrarile de executie pentru tronsoanele de autostrada cu finantare externa, aflate pe Coridorul IV Pan-European: (Timisoara-Lugoj, Lugoj-Deva), precum si pentru lucrarile de modernizare a drumurilor nationale DN 66 Bumbesti-Jiu-Petrosani si DN 76 Soimus -Varfurile.
Totodata, Cabinetul Ponta isi propune demararea procedurilor in vederea atribuirii contractului de concesiune pentru realizarea mai multor proiecte de infrastructura: Centura Bucuresti la profil de autostrada, Autostrada Targu Mures-Iasi-Ungheni, Autostrada Comarnic-Brasov.
De asemenea, vrea sa inceapa ultima etapa de reabilitare a celor 1.200 de km de drumuri nationale, aflate pe rute secundare, care nu au fost cuprinse in programele de reabilitare.
Centura feroviara la Capitala
In domeniul feroviar si transportul cu metroul, in primul rand va fi reanalizata actuala strategie de privatizare a CFR Marfa, vor fi terminate lucrarile de reabilitare a liniilor de cale ferata Bucuresti – Constanta, vor fi pregatite si lansate proiectelor pentru realizarea Centurii feroviare a Bucurestilor.
Totodata, va fi regandit modul de alocare a subventiilor pentru sustinerea transportului feroviar de calatori, pentru a elimina competitia neloiala cu transportul rutier. Va fi pregatita si lansata licitatia pentru executia liniei de metrou intre Soseaua Alexandriei si Voluntari.
La domeniul naval se prevede, intre altele, finalizarea unor lucrari de infrastructura navala in curs de executie, precum podul rutier peste Canalul Dunare – Marea Neagra si aparari maluri pe Canalul Sulina, realizarea Master-Planului de dezvoltare a Portului Constanta, dotarea administratiilor portuare cu utilaje specifice.
In domeniul aerian se stipuleaza promovarea investitiilor pentru integrarea Companiei Nationale Aeroporturi Bucuresti in conceptul de “city airport”, terminarea lucrarilor de dezvoltare si modernizare a Aeroportului International “Henri Coanda” Bucuresti si a lucrarilor de modernizare la Aeroportul International Bucuresti-Baneasa.
Masuri generale si actiuni obligatorii
Publicam, integral, “masurile generale si actiunile obligatorii” la capitolul Transporturi din Programul de guvernare:
* Respectarea conditiilor contractuale privind finantarea si termenele de finalizare a investitiilor in derulare.
* Absorbtia accelerata a fondurilor europene pentru proiectele cuprinse in POS-T 2007-2013 si pregatirea portofoliului de proiecte, concomitent cu imbunatatirea procedurilor, pentru perioada de programare 2014-2020 al UE.
* Stabilirea obligatorie pentru toate contractele de management al companiilor de stat de sub autoritatea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii a unor indicatori clari de performanta cu garantii pentru indeplinirea acestora.
* Analizarea solutiilor pentru reorganizarea, restructurarea si relansarea companiilor nationale de transporturi cu capital de stat (privatizarea, vanzarea pachetelor de actiuni, managementul privat).
* Imbunatatirea cadrului legislativ specific in vederea atragerii capitalului privat, pentru finantarea investitiilor prin modificarea si unificarea legislatiei privind achizitiile publice in sensul simplificarii procedurilor si a cresterii transparentei, unificarea legislatiei privind exproprierea pentru cauza de utilitate publica si elaborarea unei noi legi a parteneriatului public-privat.
* Revizuirea conditiilor de desfasurare a licitatiilor, de subcontractare si de incheiere a contractelor finale, cu mentionarea clara a indicatorilor tehnici, obiectivul principal fiind eficientizarea pregatirii si implementarii proiectelor si cresterea transparentei.
Domeniul rutier
* Finalizarea sectiunilor de autostrada si a centurilor ocolitoare aflate in constructie (Autostrada Bucuresti-Ploiesti, Autostrada Cernavoda-Constanta, varianta de ocolire Deva-Orastie la standard de autostrada, centurile cu profil de autostrada Arad si 39Constanta), a unor proiecte de reabilitare a drumurilor nationale in curs de executie, precum si finalizarea altor obiective de infrastructura.
* Demararea lucrarilor de executie pentru tronsoanele de autostrada, cu finantare europeana, aflate pe Coridorul IV Pan-European: (Timisoara-Lugoj, Lugoj-Deva), precum si pentru lucrarile de modernizare a drumurilor nationale DN 66 Bumbesti-JiuPetrosani si DN 76 Soimus –Varfurile.
* Realizarea studiului de prefezabilitate pentru constructia Autostrazii Sudului: Bucuresti – Alexandria – Slatina – Craiova – Timisoara.
* Demararea procedurilor in vederea atribuirii contractului de concesiune pentru realizarea mai multor proiecte de infrastructura: Centura Bucuresti la profil de autostrada, Autostrada Targu Mures-Iasi-Ungheni, Autostrada Comarnic-Brasov.
* Lansarea in regim de concesiune a proiectului Pod rutier peste Dunare la Braila–Galati.
* Demararea ultimei etape de reabilitare a celor 1.200 de km de drumuri nationale, aflate pe rute secundare, care nu au fost cuprinse in programele de reabilitare.
Domeniul feroviar si transportul cu metroul
* Finalizarea lucrarilor de reabilitare a liniilor de cale ferata pe Coridorul IV Pan-European: linia CF Bucuresti-Constanta, sectiunile Bucuresti-Baneasa, Baneasa-Fetesti si FetestiConstanta si a lucrarilor de modernizare a instalatiilor de centralizare electrodinamica din 11 statii CF (prin dotare cu sisteme de centralizare electronica SEL ALCATEL).
* Inceperea lucrarilor pe Coridorul IV Pan-European feroviar: tronsonul Coslariu Sighisoara, sectiunea 2, si tronsonul Simeria-Coslariu, sectiunea 3.
* Reanalizarea actualei strategii de privatizare a CFR Marfa dupa aplicarea testului investitorului privat si a testului vinzatorului privat in economia de piata.
* Pregatirea si lansarea proiectelor de reabilitare a garilor feroviare cu finantare europeana: Satu Mare, Baia Mare, Miercurea Ciuc, Targu Mures, Targu-Jiu.
* Pregatirea si lansarea proiectelor pentru realizarea Centurii feroviare a Municipiului Bucuresti.
* Valorificarea activelor auxiliare neutilizate prin identificarea unor solutii alternative de exploatare a acestor active, in beneficiul cailor ferate.
* Regandirea modului de alocare a subventiilor pentru sustinerea transportului feroviar de calatori pentru a elimina competitia neloiala cu transportul rutier.
* Realizarea demersurilor de pregatire si lansare a licitatiei pentru executia Liniei 7 de metrou: Sos. Alexandriei – Rahova – Piata Unirii – Mosilor – Obor – Colentina – Voluntari si a realizarii Liniei 4 de metrou: Laminorului – Gara Progresul, tronson Gara de Nord – Gara Progresul.
Domeniul naval
* Finalizarea unor lucrari de infrastructura navala in curs de executie, precum podul rutier peste Canalul Dunare – Marea Neagra si aparari maluri pe Canalul Sulina.
* Finalizarea Sistemului de masuratori topohidrografice si de semnalizare pe Dunare, a Complexului de administrare cai navigabile Giurgiu si a Sistemului de management al traficului de nave pe Dunare si de informare asupra transportului pe ape interioare (RoRIS-ANR).
* Realizarea Master-Planului de dezvoltare a Portului Constanta.
* Dotarea administratiilor portuare cu utilaje specifice, pentru asigurarea navigabilitatii pe Dunare in conditii de siguranta, pe tot parcursul anului.
* Realizarea unui program de dezvoltare a porturilor dunarene ca centre intermodale de transport marfa si pregatirea documentatiilor tehnico-economice necesare pentru implementarea proiectelor.
Domeniul aerian
* Promovarea investitiilor pentru integrarea CN Aeroporturi Bucuresti in conceptul de “city airport”.
* Finalizarea lucrarilor de dezvoltare si modernizare a Aeroportului International Henri Coanda Bucuresti (AIHCB)) si a lucrarilor de modernizare la Aeroportul International Bucuresti Baneasa (AIBB).
Magda SEVERIN