Premierul Victor Ponta a participat astăzi la Palatul Victoria, alături de comisarul pentru Politici Europene, Corina Creţu, şi de Marius Nica, ministrul Fondurilor Europene, la o ceremonie simbolică de semnare a Deciziei de Aprobare a Programului Operaţional Infrastructură Mare (POIM), în valoare de 9,5 miliarde de euro, care acoperă domeniile transport, mediu și energie.
POIM a fost adoptat de către Comisia Europeană (CE), anunţă astăzi, într-un comunicat, executivul comunitar.
Programul va pune în practică Master Planul de Transport, strategia pentru următorii ani a sectorului românesc al transporturilor, se precizează în document.
Master Planul General de Transport, întârziat de peste 2 ani, mai aşteaptă însă până în toamnă adoptarea prin lege, de către Parlamentul României aflat în vacanţă, după ce, în sfârşit, proiectul a primit avizul Comisiei Europene, cu ultimele corecţii cerute în martie.
Victor Ponta, care a venit bărbierit la eveniment, a elucidat şi misterul bărbii pe care o purta când a revenit din Turcia. “Înainte de a pleca din ţară, i-am spus d-lui ministru Rus că îmi las barbă şi nu mă rad până la aprobarea Master Planului. Iată că s-a aprobat, pentru că fără Master Plan nu am fi avut Programul Operaţional”, a declarat el, evitând să spună că aprobarea propriu-zisă a Master Planului va avea loc prin lege, în Parlament.
Ponta a anunţat, totodată, că “domnul ministru Iulian Matache va merge să inaugureze tronsonul Nădlac-Arad” – referindu-se la lotul 2 al acestei porţiuni de autostradă.
Iulian Matache este în prezent secretar de stat în Ministerul Transporturilor, dar are mari şanse să-i ia locul lui Ioan Rus, după ce preşedintele Klaus Iohannis amână de o lună să semneze decretul de numire a senatorului PSD Mihai Fifor în funcţia de ministru al Transporturilor.
“Ca volum de investiţii, POIM se află pe locul doi după Polonia, cu 9,5 miliarde de euro” în exerciţiul financiar european 2014 – 2020, a precizat Corina Creţu.
“Sunt aproximativ 258 de proiecte, cea mai mare parte în infrastructura transporturilor rutiere”, a spus, la rândul său, Marius Nica, ministrul Fondurilor Europene.
Sunt alocate, totodată, aproximativ 3 miliarde euro pentru proiectele din sectorul de apă și apă uzată.
POIM a fost adoptat de executivul comunitar, anunţă CE, într-un comunicat remis astăzi.
“Comisia Europeană a adoptat Programul Operațional pentru Infrastructură Mare al României (POIM), pentru perioada 2014 — 2020. POIM este un pachet major de investiții, de aproape 9,5 miliarde de euro din fondurile regionale ale UE, bani ce vor fi investiți în proiecte de mediu, energie și transporturi. Programul reprezintă aproape jumătate din cele 23 de miliarde de euro alocate României prin politica de coeziune a UE. Luând în calcul și cofinanțarea de la bugetul național, programul valorează peste 11,8 miliarde de euro dedicați creșterii economice și creării locurilor de muncă”, precizează CE.
“Programul va pune in practica Master Planul de Transport, strategia pentru urmatorii ani a sectorului romanesc al transporturilor. Pentru ca transporturile reprezinta un domeniu cheie pentru crestere si competitivitate, Master Planul evalueaza necesitatile specifice, identifica blocajele si verigile lipsa, si stabileste obiective clare si realizabile pentru proiectele viitoare. Master Planul isi propune sa imbunatateasca infrastructura deja existenta, sa dezvolte un sistem de transport urban sustenabil si prietenos cu mediul si sa definitiveze reteaua centrala TEN-T in Romania”, mai arată CE.
Potrivit Ministerului Fondurilor Europene (MFE), prin intermediul POIM 2014-2020 se asigură finanțarea principalelor priorități de dezvoltare ale României în:
– sectorul de transport, în acord cu Master Planul General de Transport, cu o alocare de 6,8 miliarde de euro (din care contribuția UE este de 5,1 miliarde euro)
– sectorul de mediu, în vederea conformării cu prevederile directivelor europene și a îndeplinirii angajamentelor din Tratatul de Aderare pentru sectorul de apă și deșeuri, precum și în vederea protecției biodiversității și prevenirii inundațiilor și eroziunii costiere, cu o alocare de 4,47 miliarde euro (din care UE — 3,8 miliarde euro)
– sectorul de energie, în acord cu obiectivele Strategiei Europa 2020, în vederea reducerii consumului de energie în industrie și în sectorul casnic și al promovării utilizării resurselor regenerabile mai puțin utilizate, cu o alocare de 600 milioane de euro (contribuție UE de 520 milioane euro).
Primele două programe operaţionale, adoptate în decembrie 2014
În decembrie 2014, Comisia Europeană a adoptat primele două programe operaţionale 2014-2020 pentru România: Programul Operaţional Asistenţă Tehnică (POAT), în valoare de 251 milioane de euro, şi Programul Operaţional Competitivitate (POC), de 1,58 miliarde de euro.
În perioada de programare 2014 – 2020, România beneficiază de fonduri europene în valoare de aproximativ 43 miliarde de euro, din care peste 22 miliarde de euro sunt alocate pentru politica de coeziune. Programul cu cea mai mare alocare este POIM (9,41 mld euro). Programul Naţional pentru Dezvoltare Rurală are alocate 8 miliarde de euro, iar Programul Operaţional Regional, 6,7 miliarde de euro.
Magda SEVERIN