Prudenta, dialog si negociere

Scaderea TVA a insemnat o majorare cu 10-15% a volumului de marfuri transportate in luna iunie. In plus, vara aduce cresteri, in special in legatura cu segmentul bauturilor, care se vand mai mult cand incepe caldura. Practic, in fiecare an, luna august concureaza cu decembrie. Mai mult decat atat, numarul insuficient de camioane disponibile face ca unii clienti sa isi mareasca tarifele pentru a gasi solutii de transport in aceasta perioada.

Transportul frigorific traverseaza o perioada buna. In ultima vreme, atitudinea clientilor este putin mai relaxata si unii dintre acestia sunt dispusi sa plateasca mai mult pentru calitate. Insa…

Parteneriat sau relatie intre stapan si sclav

Exista si aspecte negative. Discutam in special de tendinta tot mai accentuata de a transfera cat mai multe riscuri catre transportator. Iar exemplele sunt nenumarate. Am avut la un moment dat probleme cu ambalajele. Nu erau cartoane suficient de rezistente si, atunci cand puneam marfa una peste alta, cele de la baza se deformau. Clientul venea la noi sa ceara socoteala. Dupa ce am aratat ca nu a intervenit nimeni asupra paletului, ci se deforma sub propria sa greutate, situatia s-a remediat, dar… am platit niste marfuri. Am instruit soferii sa verifice marfa la incarcare, pentru ca exista riscul sa o platim degeaba. Din pacate, sunt pe piata clienti care incearca, prin anumite presiuni, sa determine transportatorii sa faca tot soiul de concesii, cum ar fi reduceri de pret retroactiv, desi niciun client nu accepta cresteri de pret retroactiv. Oricum nu este legal. Am avut discutii cu un client care ne-a batut cu pumnul in masa sa ii acordam acele reduceri si facea presiuni amenintandu-ne ca ne blocheaza facturile la plata. Le-am transmis un punct de vedere bazat pe contractul dintre noi si juristii lor au constatat ca avem dreptate, asa ca nu a mai existat nicio reducere. Trebuie sa fii foarte bine pregatit, inclusiv juridic, pentru ca sunt clienti care nu considera raportul contractual cu furnizorul de servicii ca fiind un parteneriat, ci o relatie intre stapan si sclav. Multa lume nu intelege ca un contract este un acord bilateral. Pe de alta parte, contractele sunt din ce in ce mai stufoase. Multi clienti incearca sa acopere prin clauze contractuale cat mai multe situatii si, uneori, se ajunge la situatii aberante si ilegale. Am intalnit clienti care voiau sa introduca penalitati de intarziere, procente din valoarea marfii. Ajungeam sa platim integral valoarea marfii daca intarzia camionul o zi. Transportatorul nu poate prelua toate riscurile. Cu alta ocazie, am avut niste replici „interesante“ de la o persoana (angajat al clientului), care spunea ca nu a semnat ea contractul, de parca acest lucru anula valabilitatea contractului, semnat de catre o alta persoana, care reprezentase firma in mod legal. Firmele de transport trebuie sa fie pregatite pentru un efort intelectual consistent, care inseamna prudenta, dialog si negociere, chiar daca sunt clienti care au contracte pe care nu vor sa le modifice in niciun fel. Si, bineinteles, contractele trebuie citite cu atentie.

Si transportatorii…

Fiindca suntem si casa de expeditie, am avut si furnizori (transportatori) care au incercat sa impuna clauze ciudate. Si-au pus clauze peste clauzele contractului agreat si considerau ca, daca pun o stampila, trebuie sa le acceptam si noi. Am avut un caz – o firma careia i-am intarziat plata 3 zile si a pretins sume aberante, ne-a penalizat de doua ori pentru aceeasi intarziere, ne-a dat in judecata de doua ori pentru aceeasi chestiune… Bineinteles, a pierdut. Lucram cu multi furnizori, unii ofera calitate, altii insa incearca sa profite de faptul ca noi ii ducem la anumiti clienti si atunci „sar gardul“ si se duc singuri la ei cu propria oferta. Aici lucrurile tin si de respect. Multi dintre ei sunt refuzati pentru ca sunt necunoscuti in piata si clientii nu risca sa lucreze cu ei. Dar sunt si clienti care accepta. Ne povestea un asemenea client ca, la un moment dat, un transportator a disparut cu camionul incarcat cu marfa, valoarea acesteia fiind de 300.000 de euro. A recunoscut ca nu a meritat sa sara peste casa de expeditii, dezavantajul clientului fiind ca nu a putut sa verifice foarte detaliat transportatorul. Din pacate, inca mai sunt pe piata unele firme de transport, unele mari, care actioneaza in stil haiducesc. S-a ajuns ca nici macar RCA sa nu se mai faca pentru toate camioanele din flota. Intr-adevar, RCA-ul la cap tractor este foarte scump, mai ales daca soferul a mai facut niste accidente, poate sa ajunga si la 15.000 de lei pe an, insa legea trebuie respectata de toti.

Mircea MANESCU

Director General Ahead Logistics

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.