Economia de combustibil și eficiența în transporturile cu temperatură controlată sunt parametri care pot fi influențați încă de la configurarea echipării vehiculului frigorific, respectiv tipul agregatului, tipul caroseriei, precum și opțiuni și accesorii ale acestora, în funcție de specificul activității.
Utilizarea corectă a instalaţiei frigorifice, setarea acesteia în funcţie de mărfurile transportate, încărcarea corectă sunt elemente esenţiale atunci când discutăm despre transportul la temperatură controlată.
Aceste operaţiuni necesită un set de cunoştinţe specifice, fără de care transporturile specializate nu se pot desfăşura în condiţii de calitate și siguranță. Starea tehnică impecabilă a vehiculului, precum şi a sistemului frigorific nu reprezintă totul. Este necesară utilizarea corectă a agregatului, trebuie respectate reguli precise pentru încărcare, descărcare şi aşezarea mărfurilor în vehicul şi, bineînţeles, trebuie cunoscute nevoile specifice pentru fiecare tip de marfă în parte.
„În primul rând, trebuie precizat faptul că aparatele frigorifice sunt destinate menţinerii temperaturii mărfurilor pe parcursul transportului, și nu modificării acestei temperaturi“, a arătat Mihai Vintilă, Key Account Manager TERMOPORT.
Configurarea corectă
Sistemele frigorifice de ultimă generație oferă posibilitatea configurării funcţionării în funcţie de cerinţele speciale ale unui anumit tip de marfă. Aceste configurări sunt simplu de accesat de către operator prin selectarea dintr-o listă predefinită la Thermo King, denumită OptiSet.
De exemplu, setarea optimă pentru transportul bananelor (+12º C) configurează automat aparatul în modul „ventilație continuă“ şi „modulaţie de temperatură“, pentru a menține temperatura și umiditatea produselor cât mai aproape de valorile necesare.
Setarea pentru carne congelată (-20º C) configurează automat aparatul în modul „Start/Stop“, respectiv oprirea acestuia la atingerea valorii programate și repornirea în cazul creșterii temperaturii.
„Se recomandă ventilaţie continuă pentru produse precum fructe şi legume proaspete, flori sau carne ne-procesată. Funcția „Start/Stop” este recomandată pentru: carne congelată, peşte congelat, lactate, dulciuri, produse chimice“, a explicat Mihai Vintilă.
Un aspect foarte important este reprezentat de temperatura produselor la încărcare, care trebuie să fie preluate la o valoare corectă, după ce au fost stocate corespunzător, pentru eliminarea căldurii produsului sau cea rezultată din respirație (pentru fructe, legume, flori). În acest sens, este necesară verificarea temperaturii produselor de către transportator, la încărcare. Bineînţeles, este necesar să fie cunoscută temperatura corectă de păstrare a fiecărui produs transportat.
Ambalarea și încărcarea corecte
Ambalarea corectă este importantă pentru protejarea calității mărfurilor. Pentru produse proaspete, trebuie utilizate cutii cu fante pe laterale. Pentru produse congelate, sunt folosite cutii închise.
„Marfa trebuie aşezată pe paleţi, pe sub care să poată circula aerul. Folia de plastic, utilizată la susținerea cutiilor pe palet nu trebuie folosită în cazul produselor proaspete, deoarece aceasta va împiedica circulaţia aerului. Totodată, în cazul produselor congelate, folia de plastic nu trebuie să acopere spațiul de circulație a aerului de sub palet. Bucăţi de hârtie sau material plastic pot bloca circulaţia aerului sau pot fi aspirate în vaporizator, rezultând o răcire insuficientă şi creşterea temperaturii în spaţiul de marfă. Întotdeauna, podeaua trebuie să fie liberă şi fără reziduuri, pentru prevenirea obstrucţiei circulaţiei aerului“, a completat Mihai Vintilă.
Spaţiul de marfă trebuie să fie curat şi lipsit de orice mirosuri pentru prevenirea contaminării în urma încărcărilor succesive a diverselor tipuri de produse. De exemplu, ciocolata poate absorbi mirosul mărfurilor transportate anterior (de exemplu, ceapă) şi de aici poate rezulta alterarea calității.
Reguli pe timpul încărcării
Încărcarea produselor se recomandă a se realiza rapid şi trebuie făcută în așa fel încât așezarea mărfurilor să permită circulaţia unui flux de aer continuu, necesar stabilizării temperaturii interioare la valoarea recomandată.
Perdelele frigorifice sau tubulatura de orientare a aerului sunt întotdeauna recomandate la distribuţie. Totodată, este recomandată reducerea numărului de deschideri de uși şi a duratei de deschidere a acestora. Astfel, se menţine temperatura şi se previne schimbul de căldură. Aerul din exterior migrează către interior şi aerul interior către exterior. Se recomandă ca un întrerupător de uşă să fie conectat la panoul de comandă, pentru ca, în acest mod, aparatul să se oprească automat la deschiderea ușilor.
„Aparatul trebuie oprit pe timpul încărcării și descărcării pentru reducerea intrării umidităţii şi căldurii în spaţiul de marfă. Dacă aparatul este în funcţiune când uşile sunt deschise, schimbul de căldura va fi foarte rapid, iar temperatura va fi departe de valoarea necesară“, a arătat Mihai Vintilă.
Pentru menţinerea temperaturii optime în compartimentul de marfă şi, totodată, pentru creşterea eficienţei, este recomandat ca inclusiv paleţii să fie pre-răciţi înainte de încărcare.
De exemplu: pentru extragerea căldurii (răcirea) a 10 paleţi stocați la +25º C, este nevoie de 5.000 Watt ca să poată ajunge la -20º C. Durata de extragere a 5.000 W pentru un sistem frigorific pe o structură cu izolaţie FRC (congelare) este de 25 minute, timp de funcţionare care ar putea fi evitat.
Service național și internațional
Pentru a micșora riscul întreruperii lanţului frigorific, transportul în regim de temperatură controlată are nevoie de susținerea unei rețele de service competente pe întreg parcursul.
În acest sens, clienților TERMOPORT le sunt puse la dispoziție câteva tipuri de servicii: Inspection Plus, Maintenance Plus și Comfort Plus, printre beneficiile acestora numărându-se și garantarea plăților reparaţiilor în afara ţării, oricând, la orice oră, 24/24h.
Pe teritoriul României, TERMOPORT oferă o acoperire națională prin cele 6 puncte proprii de service, precum și un management competent pentru flotele de sisteme frigorifice.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro