Un şofer pregătit face minuni la volan. Dar acelaşi şofer, cât ar fi el de as al volanului, dacă este obosit şi solicitat din greu, nu mai are acelaşi randament. De aceea, viaţa la bord, ergonomia şi confortul unui vehicul sunt esenţiale pentru eficienţa transportului şi siguranţa circulaţiei.
În acest context, noua gamă de vehicule comerciale Renault Trucks a aşezat în centrul preocupările sale atât pe şofer, cât şi pe patronul acestuia, subliniind faptul că un camion trebuie să fie nu numai un centru de profit, dar şi mândria celui care îl posedă sau îl conduce. Iar noul model Renault Trucks T, destinat transportului de cursă lungă, reflectă din plin aceste principii. Cabina Renault Trucks T a fost proiectată de aşa manieră încât accesul să fie cât mai facil cu putinţă, începând cu un mecanism care le permite şoferilor să aprindă luminile cu cheia atunci când se apropie de vehicul. Uşile au un unghi de deschidere de 85 grade iar cabinele au trei sau patru trepte iluminate, anti-alunecare. Renault Trucks T le oferă şoferilor o zonă de depozitare accesibilă atât din interior, cât şi din exterior, astfel încât pot să îşi pună sau să îşi ia bagajele fără să fie nevoie să coboare din cabină. În mod similar, extensiile uşilor permit păstrarea pantofilor la adăpost de intemperii, dar fără să fie necesară plasarea lor în interiorul vehiculului.
La volan
O dată ce s-au aşezat, şoferii se pot bucura de confortul noilor scaune pe care RECARO® le-a proiectat pentru Renault Trucks. Scaunele ventilate şi încălzite, cu suspensie pneumatică, sunt echipate cu tetiere şi cu suporţi laterali şi lombari ajustabili şi pot fi împinse înapoi pentru obţinerea celei mai bune poziţii de conducere, cu spaţiu pentru picioare de până la 980 mm, suficient chiar şi pentru cel mai înalt şofer. Înălţimea, adâncimea şi unghiul volanului pot fi ajustate, acesta putând fi, de asemenea, blocat în cea mai înaltă poziţie, pentru a fi mai uşoare urcarea şi coborârea din vehicul. Principalele elemente de control pentru diferite funcţiuni sunt plasate în apropierea volanului, şoferii putând astfel naviga cu uşurinţă printre meniurile monitorului color de 7 inch, prin intermediul unor rotiţe plasate chiar sub degetele lor. Telefonul, radioul şi mecanismul cruise control pot fi activate fără ca privirea şoferului să se îndepărteze de drum. În plus, şoferii îşi pot adapta poziţia de conducere pentru a se potrivi preferinţelor personale, poziţia butoanelor de pe bord putând fi rearanjată cu uşurinţă. De asemenea, pot să îşi salveze preferinţele şi setările sub forma unei pagini de favorite pe ecranul principal de pe bord, inclusiv tahograful, setările de încălzire sau aer condiţionat, ceas deşteptător, date de conducere eficientă şi o viteză de croazieră preselectată. Pentru a economisi timp, de fiecare dată când şoferul se instalează la volan, toate datele sale pot fi accesate prin simpla introducere a cardului său de şofer.
Odihnă şi relaxare
Principalul obstacol în deplasarea în interiorul cabinei este tunelul motorului, acesta fiind motivul pentru care acesta a fost redus la jumătate, la numai 200 mm, în cabinele care încă au aşa ceva. Totuşi, loial predecesorului său, Magnum, Renault Trucks T este, de asemenea, disponibil cu o podea complet plată. Sunt disponibile două înălţimi ale acoperişului: standard (Day şi Night&Day) şi înălţat (High Sleeper şi Sleeper), ultima cabină menţionată oferind o înălţime maximă de până la 2,10 m.
Interiorul lui T a fost proiectat pentru a oferi o separare clară între zona de conducere şi cea de odihnă, în formă de L, ce include scaunul pasagerului, care poate fi rotit, şi paturile inferior şi/sau superior, în funcţie de versiunea selectată. Patul de jos are o saltea care poate fi extinsă la o lăţime de 800 mm. Toate compartimentele de stocare au fost fabricate dintr-un material special care oferă un sentiment mai plăcut decât plasticul tradiţional. Şoferii au la dispoziţie şi un frigider cu o capacitate de 24 l (sau până la 40 l în cazul versiunilor cu podea plată). Întreaga atmosferă de la interiorul cabinei este nouă. În timpul perioadelor de odihnă, spoturile asigură o iluminare difuză, în timp ce pentru conducerea pe timp de noapte luminile sunt roşii, creând o atmosferă particulară. Odată instalaţi confortabil în pat, şoferii au la îndemână o telecomandă prin intermediul căreia pot opera sistemul de iluminare, radioul, telefonul, sistemul de încălzire, cel de aer condiţionat, încuietorile uşilor şi sistemele de închidere-deschidere a geamurilor şi trapei din plafon. Jaluzelele capabile să reflecte lumina zilei garantează un somn bun chiar şi pe timp de zi, precum şi prevenirea supraîncălzirii interiorului şi atunci când camionul este parcat la soare.
Sprijin în conducere
Renault Trucks a echipat gama T cu tehnologii de asistenţă a şoferului care, fără să îl înlocuiască, îl ajută să evite incidentele nedorite. De exemplu, şoferul aude un semnal de avertizare dacă vehiculul schimbă accidental direcţia sau este pe punctul de a lovi ceva. În mod similar, Renault Trucks T dispune de un sistem de cruise control adaptabil în mod activ, care se asigură automat că vehiculul rămâne la o distanţă sigură în spatele celui din faţa sa. Nu în ultimul rând, pentru a garanta un maximum de siguranţă pentru şofer, T este echipat cu frână de parcare electronică automată, care blochează vehiculul de fiecare dată când acesta se opreşte.
Securitatea în prim plan
Şi, pentru că ştim deja că furturile şi atacurile asupra şoferilor sunt în creştere la nivel european, Renault Trucks a anunţat, recent, lansarea unor noi soluţii de protecţie pentru şofer. În primul rând, este vorba despre o alarmă multifuncţională. În momentul în care cineva încearcă să forţeze uşile sau portbagajele exterioare, sau sparge o fereastră, se declanşează o alarmă care emite un semnal de 90 dB, care se repetă de până la 10 ori timp de 30 de secunde. Alarma se declanşează, de asemenea, dacă vehiculul este tractat sau cabina rabatată. Renault Trucks a prevăzut şi posibilitatea conectării acestei alarme la trailer, pentru prevenirea furtului de marfă.
Un al doilea element este un buton de alertă la bordul vehiculului, la îndemâna şoferului, care poate fi acţionat în eventualitatea unui pericol iminent. Acest buton declanşează alarma şi aprinde luminile cu intermitenţă. Nu în ultimul rând, pentru a se asigura că şoferii sunt protejaţi cât mai bine posibil în timpul perioadelor de odihnă, Renault Trucks oferă un sistem de încuietoare mecanică anti-efracţie, denumit Doorlock. Acest sistem fixează uşa de mânerul treptelor, făcând imposibilă deschiderea acesteia din exterior. În fine, dar nu în ultimul rând, atacurile cu gaz asupra şoferilor adormiţi în cabină devenind din ce în ce mai frecvente, producătorul francez pune la dispoziţia clienţilor săi un dispozitiv care, conectat la priza de 12 V/24 V de la bord, previne şoferul în cazul detectării oricărui tip comun de gax toxic.
Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro