Problemele legate de forța de muncă nu mai reprezintă o noutate. Ba chiar se acutizează de la o zi la alta. Șoferii buni sunt greu de găsit și chiar și mai greu de păstrat. Unele dintre cele mai importante motivații pe care le-ar putea avea un angajat pentru a rămâne mai mult timp la locul de muncă sunt respectul care li se oferă și încrederea pe care o au în conducerea firmei.
Iată concluziile unui sondaj, pe care l-am realizat pentru a afla care sunt așteptările șoferilor cu privire la respectul pe care îl așteaptă din partea firmei.
Am împărțit răspunsurile șoferilor în trei categorii:
- Șoferi care au așteptări în limite posibile între o firmă și un angajat
- Mesajul/e-mail-ul care conține adresa de încărcare/descărcare să fie urmat de „drum bun”, „baftă”. Șoferul înțelege empatia dispecerului că drumul nu e întotdeauna ușor și gândurile pozitive de a fi totul bine.
- Bună dimineața/O seară bună/Weekend plăcut. Sintagmele folosite într-un mail, cu colegii, colaboratorii, de ce nu le-am folosi și în comunicarea cu șoferii?
- Să primească diplome, să fie recunoscuți pentru experiența și vechimea în firmă.
- Când vin din cursă, își doresc să vorbească cu managerul, deoarece ei știu că aspectele pozitive nu prea le află și atunci vor să aibă ocazia să le comunice.
- Își doresc ca șeful să îi salute, să îi întrebe dacă totul este bine sau dacă au nevoie de ceva.
- Când este o cursă-limită, să le fie explicată situația, pentru a nu staționa mai mult timp într-o benzinărie, de exemplu, și apoi să existe un conflict pentru timpul oprit.
- Respectarea timpilor de mers de către firmă.
- Dispeceri bine pregătiți.
- Șoferi care au așteptări nerealiste
„Într-o firmă de transport, nu trebuie să existe noțiunea de șef-dispecer-șofer, ci trebuie să fie o echipă”, este cea mai comună afirmație.
Echipa – conform definiției din DEX – reprezintă un grup de oameni care, sub îndrumarea unui șef, îndeplinesc o muncă sau o acțiune comună.
O echipă funcționează în mod corespunzător atunci când este coordonată de către un lider, care are rolul de a delega responsabilități și sarcini fiecărui membru al echipei și de a se asigura că fiecare membru conștientizează importanța apartenenței la grup.
Cu alte cuvinte, rolurile sunt bine stabilite într-o firmă de transport, în ordine ierarhică, iar șoferul, conform fișei postului, este subordonat dispecerului. De aceea, pregătirea unui dispecer este foarte importantă, dar asta este o altă discuție.
Dispecerul monitorizează transportul, nu șoferul.
Tot dispecerul răspunde de transport sau de activitatea șoferului atât în fața managerului, cât și a clientului. Fiecare trebuie să își facă partea de responsabilitate cât mai bine, pentru ca totul să funcționeze fără prea mult stres și într-o atitudine pozitivă, motivantă.
Tot în sondaj apare ideea că „șoferul trebuie să fie rugat să se deplaseze”. Aici, este necesar ca șoferul să își cunoască rolul din fișa postului. În mesaj, se comunică șoferului încărcarea/descărcarea. El asta trebuie să facă, să livreze marfa în diverse locuri, cu tot ce presupune acest lucru. Dacă dispecerul nu are o atitudine colaborativă, șoferul nu e necesar să plece din firmă sau să intre în conflict. Poate să se exprime managerului pentru situația de comunicare defectuoasă și astfel, să se găsească o soluție.
- Șoferi începători care nu sunt informați…
… și astfel, sunt influențați de colegul din parcare.
Cele mai multe aspecte legate de percepția șoferilor despre respect țin de atitudinea și comunicarea dispecer – șofer, de formulele de adresare. Iar, în acest context, trebuie să luăm în calcul modalitățile de comunicare inițiate de dispeceri.
Niciun șofer nu a răspuns că respectul din partea firmei are legătură cu plata la timp, într-o dată fixă, sau cu corectitudinea.
Așadar, avem o categorie de șoferi căruia îi putem arăta respectul nostru, prin comunicare, prin atitudine.
Să fi în trafic atât de mult timp generează iritabilitate. Astfel că șoferii pot percepe exagerat comunicarea obiectivă cu ușurință și implicit, pot apărea conflictele și stresul. Puteți să produceți schimbarea atitudinii șoferului cu minim de resurse, care nu costă, teoretic, nimic, doar implicare.
Bineînțeles, după toate acestea, ne punem, retoric, întrebarea și cât la sută dintre șoferi sunt deschiși către comunicare și oferă respect.
Cum să transmitem încredere angajaților?
Încrederea angajaților în firmă influențează modul de desfășurare a activității, implicarea, comportamentul angajatului, imaginea firmei (pentru colaboratori, clienți, potențiali angajați). Altfel spus, încrederea generează motivație, implicare și productivitate. Studiile arată că persoanele care au un nivel de încredere ridicat în organizație și în echipa alături de care lucrează au mai multe șanse să fie motivate și mulțumite de munca lor.
Oamenii sunt capabili de lucruri extraordinare atunci când primesc suport, fie el și doar moral.
Și în acest context, cuvintele înseamnă foarte mult și au un puternic impact emoțional, inclusiv la locul de muncă.
Profită de prima ocazie când angajatul ajunge într-o situație care îl poate face să se simtă nesigur și susține-l prin cuvinte și fapte. Îi poți spune: „Te susțin. Sunt de partea ta. Iată ce îți propun… De ce ai avea nevoie?”
De asemenea, când încercăm să transmitem un mesaj sau să încurajăm pe cineva: „am încredere că vei reuși!”. În acest fel, trasăm și un transfer de responsabilitate către celălalt: angajatul se simte oarecum responsabil să facă acel lucru tocmai pentru a nu trăda încrederea cu care a fost investit de manager!
Acțiuni care contează
- Întreabă angajații
Dacă el, ca șofer, este mulțumit, cum se înțelege cu colegii, cu dispecerii, dacă sunt probleme cu pasagerii, ce probleme întâmpină pe traseu, dacă au sugestii de care ar putea beneficia firma etc. Răspunsurile lor sunt valoroase pentru că putem extrage nevoile, putem observa cum se schimbă motivația, putem avea control. Bineînțeles, totodată transmitem și încredere că părerea lui contează.
- Menține personalul responsabilizat
Responsabilizarea îi face pe angajați să simtă că ei contribuie, în mod personal, la succesul/eșecul organizației. Acțiunile lor vor fi pentru a-și atinge obiectivele specifice, chiar dacă acest lucru înseamnă depășirea unor dificultăți. Responsabilizarea produce asumare, așadar, putem vorbi de o atenție sporită și de concentrare.
- Evidențiază scopul firmei printr-un obiectiv comun.
De exemplu: Transportul în siguranță și în condiții optime al pasagerilor.
- Fii un exemplu de urmat: comportamental, competență și aparență.
- Fii accesibil/deschis astfel încât angajatul să poată veni cu o problemă, preocupare, sau sugestie fără teamă. Pentru personal acest lucru înseamnă siguranță și încredere.
Poate te întrebi de ce să schimbi ceva în firma ta, dacă totul merge bine și ai ajuns până aici?
Pentru că totul este în mișcare, angajații se schimbă, nevoile lor se schimbă, societatea se schimbă, iar tu nu poți rămâne la fel ca acum 10, 15 ani. Cu alte cuvinte, vorbim de adaptare. Ceva trebuie sa-i țină pe oameni pe loc, iar aceste nevoi sunt: recunoașterea, aprecierea și o bună comunicare.
Încrederea în tine, ca manager, este ceea ce îi va motiva pe angajați să rămână concentrați pentru un obiectiv comun. Arată că ești un bun profesionist, că știi exact ce ai de făcut și că știi ce vrei de la angajații tăi.
Andreea GHEORGHE
psiholog specializat în psihologia transporturilor
gheorghe.andreeaioana@yahoo.com