Numărul mandatelor de reţinere a „naşilor” de tren – denumiţi aşa în mod generic, pentru că în realitate sunt atât controlori, şefi de tren, inspectori, cât şi revizori – a ajuns la 27, însă maratonul audierilor va continua şi după miezul nopţii, până la „dovedirea” tuturor celor peste 200 de angajaţi ai CFR anchetaţi în dosarul luării de mită de la călătorii fără bilet. Unii inculpaţi au fost ridicaţi de anchetatori direct de la serviciu şi aduşi cu autocarele la Braşov, de la Regionalele Craiova, Bucureşti, Bistriţa, Galaţi, Iaşi şi Cluj. Alţii au primit invitaţie să se prezinte singuri la Parchetul de pe lângă Tribunalul Braşov. Cei reţinuţi deja (unul dintre ei revizor) de anchetatori sunt trimişi în instanţă cu propunere de arestare preventivă.
“Din materialul probator administrat până în acest moment rezultă că persoanele audiate în cursul zilei de joi şi de cele care urmează a fi audiate sunt suspectate a face parte dintr-un grup infracţional organizat care au comis şi planificat în modalitate continuată infracţiuni de luare de mită, dare de mită, instigare la comiterea infracţiunii de abuz în serviciu contra intereselor publice, folosirea în orice mod de informaţii ce nu sunt destinate publicităţii ori permiterea accesului unor persoane neautorizate la aceste informaţii“, se arată într-un comunicat al Parchetului.
Aceste persoane au calitatea de conductori de tren, şefi de tren, controlori de bilete, revizori de specialitate în cadrul Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Călători “CFR Călători SA”. Cea mai înaltă funcţie este cea de revizor de specialitate.
Cercetările au fost declanşate ca urmare a sesizării din oficiu din partea Secţiei Regionale de Poliţie Transporturi Braşov din cadrul Direcţiei Poliţiei Transporturi a Inspectoratului General al Poliţiei Române (IGPR), vizând circa 200 de persoane, potrivit Parchetului.
Mai multe descinderi au avut loc, joi dimineaţă, la sediul CFR Călători şi la regionalele CFR Călători din ţară, pentru a fi puse în executare mandate de aducere pentru angajaţi suspectaţi de fapte de corupţie.
Alina Popescu, purtătorul de cuvânt al Parchetului Tribunalului Braşov, a declarat că “naşii” din tren cereau bani de la călătorii care circulau fără bilet, pentru a nu le întocmi acte premergătoare contavenţiei la regimul circulaţiei pe calea ferată, aşa cum prevede legea. O parte din banii primiţi erau daţi mai departe către superiori, iar la rândul lor aceştia îi trimiteau mai departe mai sus, până la nivelul revizorilor. Astfel, sistemul piramidal de şpagă a putut funcţiona perfect.
“Maniera de operare era foarte flexibilă, erau încetăţenite anumite obiceiuri, colectarea banilor se făcea din anumite locuri de către anumite persoane cu roluri bine stabilite”, a precizat procurorul Alina Popescu.
Transferul banilor de la conductori către superiorii lor se făcea în toaletele trenurilor, iar mai departe, la Bucureşti, banii erau predaţi prin intermediul chioşcurilor de ziare sau de băuturi răcoritoare de pe peronul Gării de Nord, unde lucrau şi rude ale angajaţilor CFR Călători.
“Locaţiile unde să făcea tranzitul de bani pot fi şi acestea. Destinatarii finali ai banilor urmează să fie stabiliţi clar în cursul investigaţiilor. Posibil să fie şi rudele celor implicaţi, nu pot infirma”, a spus reprezentantul Parchetului.
Prejudiciul în acest caz – instrumentat într-un an şi jumătate – este estimat la aproximativ 200 de milioane de lei.
Pentru acest caz au fost autorizaţi 12 investigatori sub acoperire, care au folosit tehnică specială – înregistrări video.
Magda SEVERIN