La o săptămână după majorarea nivelului accizei, a fost publicată în Monitorul Oficial ordonanţa de urgenţă prin care se stabilea returnarea a 4 eurocenţi/litru transportatorilor. Modalitatea în care ar trebui realizată această returnare se afla, însă, încă în discuţie între reprezentanţii Ministerului Finanţelor şi ai transportatorilor, la data închiderii ediţiei.
Potrivit Ordonanţei de Urgenţă nr. 14/2014 publicată în Monitorul Oficial nr. 241 din 4 martie, Guvernul le va returna timp de 5 ani, din 31 martie 2014 până la 31 martie 2019, transportatorilor de marfă şi persoane (cu vehicule de cel puţin 7,5 t sau cu cel puţin 8+1 locuri), câte 4 eurocenţi/litru din contravaloarea accizei instituite suplimentar începând cu 1 aprilie a.c. Decizia nu fusese prevăzută în proiectul iniţial al ordonanţei de urgenţă afişat pe site-ul Ministerului Finanţelor, dar apare în forma finală a actului normativ publicat, în Monitorul Oficial. „Este supusă unui nivel al accizelor diferenţiat, stabilit prin diminuarea cu 40 euro/1.000 litri, respectiv cu 47,34 euro/tonă, a nivelului standard prevăzut pentru motorină în anexa nr. 1, motorina utilizată drept carburant pentru motor în următoarele scopuri:
a) transport rutier de mărfuri în cont propriu sau pentru alte persoane, cu autovehicule sau ansambluri de vehicule articulate destinate exclusiv transportului rutier de mărfuri şi cu o greutate brută maximă autorizată de cel puţin 7,5 tone;
b) transportul de persoane, regulat sau ocazional, exclusiv transportul public local de persoane, cu un autovehicul din categoria M2 sau M3“, se stipulează în actul normativ menţionat. Ordonanţa prevede că reducerea nivelului accizelor se realizează prin restituirea sumelor reprezentând diferenţa dintre nivelul standard al accizelor şi nivelul accizelor diferenţiat către operatorii economici licenţiaţi în Uniunea Europeană.
Transportatorii propun o variantă uşor de urmărit
Vicepreşedintele Asociaţiei Române de Logistică (ARILOG), Ion Lixandru, ne-a declarat că susţine în cadrul negocierilor cu Ministerul Finanţelor o variantă care ar permite achiziţia de carburat cu acciza redusă (ca urmare a aplicării ajutorului de stat prevăzut în OUG 14/2014 exact în acel moment) pentru vehiculele care sunt menţionate în Ordonanţă, urmând ca furnizorii de carburant să se regleze cu statul în privinţa acestor sume. „Returnarea sau altfel spus compensarea ar trebui să se realizeze de către companiile petroliere, care au tot interesul să nu ofere reducerile vehiculelor pentru care nu este valabilă această prevedere, pentru că acciza este plătită integral către stat în momentul în care carburantul părăseşte depozitul (antredepozit fiscal). Ulterior, furnizorii de carburant pot deduce suma totală a ajutoarelor prinse în documentele de decontare fiscală emise în raport cu transportatorii din următoarea tranşă de accize pe care ar trebui să o achite către stat“, a afirmat Ion Lixandru. În opinia sa, alimentările în sistem de card, bonuri sau numerar de la staţii sunt foarte uşor de urmărit pentru că se poate menţiona numărul autovehiculului de transport marfă sau călători, iar copiile conforme ale licenţelor de transport sunt personalizate, existând la nivelul ARR o bază de date a vehiculelor licenţiate. Pe de altă parte, pentru alimentarea din bazinele companiilor se poate stabili o procedură de urmărire pe bază de card sau borderou.
În condiţiile în care cărăuşii ar trebui să primească ajutorul reprezentând cei 4 eurocenţi/litru direct de la stat, ei vor fi obligaţi să îşi deschidă conturi în trezorerii, ceea ce implică alte costuri suplimentare. În plus, vor fi la latitudinea ordonatorului de cont al trezoreriei, care va dispune virarea banilor în baza raportului de inspecţie fiscală, la fel ca în procedura de returnare a TVA.
„În concluzie, valoarea accizei urmează acelaşi traseu către buget, scăpăm de un aparat birocratic cu costuri mari, părtinitor şi de multe ori incapabil să aplice legea chiar şi atunci când este simplă, iar bugetul nu riscă pentru că nu va returna bani. În acelaşi timp, companiile petroliere vor păstra echilibrul între alimentări, decontare şi compensare acciză, care va rămâne în limita contractului între părţi având ca bază legală OUG 14/2014, iar fiscul poate controla mai uşor câteva zeci de companii petroliere, lucru pe care îl face de altfel şi în prezent prin antredepozitele fiscale“. Vicepreşedintele ARILOG a subliniat că în cazul în care returnarea se va face de către stat către companiile de transport, al căror număr se ridică undeva la 30.000, costurile de urmărire a sistemului vor fi uriaşe şi nu se va şti niciodată cât se returnează de fapt şi cui.
Meda BORCESCU