Am încercat ieri, parcurgând şantierul lotului 3 al autostrăzii A1 Lugoj-Deva, să realizez o imagine virtuală, o simulare pe calculator a viitoarei autostrăzi în zona Coşeviţa – Ohaba. Trebuie să vă spun că vom avea, văzută de sus, de la nivelul actualului DN 68, o imagine de un pitoresc şi spectacol deosebite.
În prezent, constructorul are 3 puncte de lucru importante, „centre de greutate” aş spune eu, pe lângă lucrările curente ale acestui lot de 21,14 km, de la Coşevita la Ilia.
În zona Coşeviţa – Holdea – Ohaba continuă săpăturile la peste 40 m sub nivelul actual al DN68, acestea însemnând o adevarată provocare inginerească şi logistică: excavatoare şi camioane de mare capacitate vor crea, coordonat, traseul în săpătură, debleu, al viitoarei autostrăzi, care – în această zonă, cel puţin – va merita un pitoresc punct de belvedere şi odihnă.
În zona viitorului spaţiu de servicii de la km 59,70 continuă lucrările la fundaţia părţii carosabile, dar şi a parcărilor. În prezent se execută ultimele săpături, parţial se lucrează la fundaţia autostrăzii. Văzută de sus, de pe DN68, forfota de utilaje grele este impresionantă pentru automobilistul de azi.
Al doilea punct de forţă este şantierul viitorului pod peste Mureş, la km 69,105, unde echipe de fierari betonişti, dar şi de sudori, lucrează la fixarea ultimelor pile din beton armat. Totodată, a continuat pozarea şi sudarea grinzilor principale din oţel, sectiune I, iar în curând va începe faza cea mai spectaculoasă: montarea grinzilor principale peste albia Mureşului.
În acest perimetru, tronsonul de la nodul Tisa pâna la podul peste Mureş, mai mult de 1 km, a fost pozat deja balastul stabilizat, dar şi primul strat de asfalt binder.
Al treilea punct de lucru important este viitorul nod rutier Ilia, unde constructorul a început lucrările pregătitoare la overpasul peste calea ferată dublă Arad – Deva. Overpasul pentru DN7 este la nivel de culei terminate, inclusiv grinzile principale sunt montate iar bretelele de acces sunt avansate, unele deja cu asfalt binder, altele la nivel de fundaţie. În apropierea nodului Ilia, în zona km 76,5, se pozează în prezent stratul de balast stabilizat şi se toarnă emulsia bituminoasă, ca pregătire pentru turnarea primului strat de asfalt.
Valoarea iniţială a investiţiei pentru acest lot este de 131,8 milioane euro, la un preţ mediu de 6,23 milioane euro/km.
Marius Popovici
Grinzi din oţel şi pile din beton armat, la podul peste Mureş, km 69,105
Lucrări de săpătură în zona Holdea, km 59; în spate, zona de servicii
Bretele asfaltate la nodul rutier Ilia, km 76,500
Lucrări complexe de montaj la podul peste Mureş
Tronson cu asfalt binder, km 68,5
Turnare şi compactare balast stabilizat, zona nodului Ilia, km 77,0