Silaghi moare de grija Bechtel

Ovidiu Silaghi, ministrul Transporturilor, a anuntat ca va discuta dupa alegerile locale cu premierul Victor Ponta si cu ministrul de Finante Florin Georgescu sa gaseasca banii necesari achitarii diferentei de plata pentru Bechtel, avand in vedere ca in conturile MTI a gasit numai 98 de milioane de lei, iar Guvernul anterior s-a angajat sa dea companiei americane 240 de milioane pentru autostrada Transilvania. El critica si faptul ca fostele guvernari PDL au deschis mai multe lucrari de infrastructura, “mai mult sa se laude”, pentru care nu sunt decat 10-20% din bani. ministrul omite sa spuna insa ca toate acestea sunt finantate cu bani europeni (85%), iar statul roman contribuie cu doar 15%.

“Bechtel continua lucrarile, nu se opreste, si mi se pare normal sa ne onoram contractele. Cat reusim sa asiguram finantarea, compania lucreaza. Asta e problema, asigurarea finantarii. Daca intarziem termenele de plata, nicio estimare nu mai e realista. Dupa ce le dau diferenta de bani, dupa aceea pot sa-i chem din nou la discutii, sa vad cum stau ei cu termenele de realizare. Nu stiu cand le pot da banii, asta-mi este marea problema. Pot sa le cer sa lucreze in momentul in care le dau si banii. Acum, v-am spus, am un minus. Nu pot sa ma duc sa bat cu pumnul in masa, atata vreme cat eu sunt in culpa. Trebuie sa am aceasta discutie cu primul-ministru, miercurea viitoare, dupa alegeri. Oricat de creativ as fi, nu pot sa inventez bani. N-am cum. Prin urmare, trebuie sa gasim, impreuna cu ministrul de Finante si cu primul-ministru, o sursa de finantare”, a spus Silaghi, luni, intr-o conferinta de presa la Targu Mures.

Imediat dupa investirea in functie, ministrul Ovidiu Silaghi a avut o discutie cu reprezentantii Bechtel, anuntand ca lucrarile la Autostrada Transilvania vor continua in judetul Bihor, dupa ce Ministerul Transporturilor va aloca firmei americane 98 de milioane de lei.

“Am avut o discutie cu reprezentantii companiei americane si pana la sfarsitul lunii ar trebui sa le mai dam 240 de milioane de lei. Avem deja 98 de milioane, iar ei au spus ca se multumesc si cu acesti bani. Nu am gasit o bogatie la Ministerul Transporturilor. Vor continua sa lucreze si vom gasi solutii pentru diferenta. Lucrarile continua la Autostrada Transilvania, fiind interesul Transilvaniei pana la urma, nu avem cum sa abandonam proiectul. Se va lucra spre Oradea, spre vama”, spunea atunci Silaghi.

Contract pagubos, pe bani publici

Contractul pentru Autostrada Transilvania, de 2,2 miliarde de euro, a fost semnat in 2004, de Guvernul Nastase cu Becthel, si prevedea construirea a 415 km pana in anul 2012. Dupa 7 ani au fost finalizati doar 52 km (42 in decembrie 2009 – ministru Radu Berceanu – si 10 in decembrie 2010 – ministru Anca Boagiu).

In timpul Guvernului Tariceanu nu s-a construit nici macar un metru de autostrada. In schimb, s-a modificat contractul.

Compania americana a incasat deja jumatate din costul  intregii lucrari, adica 1,125 mld euro, potrivit fostului ministru Anca Boagiu. Acest lucru a fost posibil deoarece in contractul initial era prevazut ca banii sa se achite si in conditiile in care nu se lucreaza. Aici lucrurile trebuie nunantate: nici statul roman nu a fost tocmai usa de biserica, pentru ca nu a dat front de lucru constructorului, adica nu a facut exproprierile, dar nici Bechtel nu a dat in branci cu lucrul, dupa ce a avut terenul la dispozitie.

Renegociere si finantare din fonduri europene

Contractul cu Bechtel a fost renegociat in 2011 si batut in cuie la sfarsitul lui septembrie, dupa interventii la nivel inalt – Traian Basescu si Ambasada SUA – compania americana ramanand sa finalizeze doar doua tronsoane din cele 8 ale autostrazii. Spre deosebire de portiunea ce va fi terminata de compania americana si care va fi platita cu bani din bugetul de stat, restul lucrarii are finanterea asigurata din bani europeni.

Meritul ii apartine Ancai Boagiu, care a fixat si standarde de cost pentru lucrarile de construire a autostrazilor, astfel ca nu mai pot exista costuri aberante, de pana la 18-2 milioane euro/km, cum a incasat Bechtel.0

Dupa renegociere, Guvernul Boc a avizat noul contract la sfarsitul lui septembrie 2011. Documentul prevede reducerea costului aferent lucrarii cu 50%, la 6,9 milioane euro/km, si a permis scoaterea la licitatie a tronsoanelor inca neincepute – lucru ce s-a si intamplat, iar in aceste conditii Comisia Europeana ne-a acordat finantare nerambursabila.

Astfel, Bechtel va continua lucrarile la tronsoanele Campia Turzii-Gilau si Suplacu de Barcau-Bors, insumand 118 km din totalul de 415 ai autostrazii. Celelalte 6 sectiuni au in total 297 km, astfel: Brasov-Fagaras (53 km), Fagaras-Sighisoara (52 km), Sighisoara-Ogra (56 km), Ogra-Campia Turzii (36 km), Cluj Vest-Mihailesti (24 km) si Mihailesti-Suplacu de Barcau (76 km).

“Nu dorim sa oprim niciun contract, ar fi o tampenie”

Ministrul Transporturilor a mai spus ca exista multe lucrari unde s-a dat ordin de incepere, desi finantarea este asigurata doar la nivel de 10-20%, dar a omis sa spuna ca aproape toate contractele de infrastructura sunt pe bani europeni, fostul ministru Anca Boagiu avand ambitia aceasta. El a afirmat ca predecesorii sai “aveau un obicei de a da ordine de incepere la o gramada de lucrari”, probabil “pentru a se lauda” in teritoriu cu acestea.

“Nu dorim sa oprim niciun contract, nicio lucrare, pentru ca ar fi o tampenie din partea noastra sa luam totul de la zero, cum s-a facut de catre ceilalti, si sa reincepem licitatiile. Mai ales ca suntem intr-o perioada de vara, in care frontul de lucru este bun, deci ar fi o tampenie. Dorim sa ne tinem de contracte, dar constatam ca sunt foarte multe contracte cu buget prevazut de 10-20%. Or, constructorul respectiv se opreste sau vine si ne cauta si ne intreaba de finantare. In trimestrul viitor nici macar nu pot sa finantez, ca n-am buget, bugetul este aprobat. Deci eu pot sa-i promit doar ca-l finantez in trimestrul intai din 2013”, a spus Silaghi.

Silaghi a admis ca programele de infrastructura care beneficiaza de bani europeni trebuie continuate, iar tronsoanele cuprinse in acordul-cadru cu UE trebuie incepute, intrucat mare parte din finantare este asigurata din bani europeni, iar de la bugetul de stat trebuie asigurate sume mult mai mici.

“Nu are sens sa oprim banii europeni sa vina in Romania, gradul de absorbtie e destul de mic”, a spus Silaghi, apreciind ca pe timpul ministrului Anca Boagiu rata de absorbtie a crescut de la 3 la 6,9%.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.