Este evident că trebuie să găsim soluții urgente pentru necesitățile și volumele de transport în creștere din România, în contextul în care criza de forță de muncă rămâne una dintre cele mai mari probleme cu care se confruntă domeniul transporturilor, și nu numai.
Prima și cea mai rapidă măsură constă în creșterea veniturilor pentru șoferii din transport național și distribuție, până la un nivel în care confortul și faptul că sunt aproape de familie compensează câștigurile mai mari din transportul internațional. A doua soluție rapidă este importul de șoferi profesioniști.
Este indicat să se importe șoferi din țări unde economia nu este așa de dezvoltată precum Nepal, Sri Lanka, Vietnam, Filipine, și unde se vorbește engleza la un nivel acceptabil.
Dacă, în alte domenii ale Logisticii, Servicii, Hotel și Restaurant, este de un real succes, în domeniul transporturilor, atunci când este vorba despre șoferi profesioniști categoriile C, C+E, transport național, devine mult mai complicată angajarea unui șofer străin. Este mai ușor pentru șoferii ce posedă permise de conducere categoria B, pentru mașinile de distribuție și curierat cu MTMA până la 3,5 t.
Pași de urmat…
Astfel, în cazul în care vă decideți în acest sens, am următoarele sfaturi:
- Luați legătura cu ambasada țării respective, vă poate informa în legătură cu actele necesare și vă poate recomanda firme de recrutare cu care să lucrați în acest sens.
- Verificați ce documente sunt necesare pentru obținerea permisului de muncă și a vizei de lucru în România.
- Verificați costurile de recrutare pentru fiecare viitor angajat; aceste sunt în intervalul 450-600 de dolari. La aceste costuri, se adaugă un bilet de avion anual pentru efectuarea concediului.
- Verificați dacă permisele de conducere eliberate de țara respectiva se pot preschimba fără examen, conform Ordinului 149/2014 ce modifică și completează Ordinul Ministrului Administrației și Internelor 163/2011, privind preschimbarea permiselor de conducere naționale eliberate de autoritățile competente ale altor state cu documente similare românești.
- Angajați un avocat pentru verificarea contractului ce trebuie semnat între firma dumneavoastră și firma care face recrutarea. Elaborați un contract de muncă în limba română și engleză ce trebuie semnat de viitorul angajat.
- Realizați traducerea în engleza a fisei de post și a Regulamentului de Ordine Interioară al firmei dumneavoastră.
- Pregătiți un trainer sau un instructor vorbitor de limba engleză ce trebuie să facă parte din echipa ce face selectarea acestora, pentru verificarea îndemânării de a conduce un camion și a face selecția candidaților în privința aptitudinilor.
Începând de la mijlocul lunii ianuarie 2020, examinarea pentru obținerea certificatelor de calificare profesională continuă (CPC) pentru transport de marfă sau persoane se organizează inclusiv în limba engleză sau în limba spaniolă, candidații putând susține examenele pentru obținerea CPC după ce au urmat cursul de pregătire profesională periodică în limbile respective, în cadrul unui centru de pregătire profesională autorizat.
Trei luni pentru perfectarea actelor
Aceste etape presupunând că au fost efectuate și viitorii angajați aleși, luați în considerare un termen de două până la trei luni pentru perfectarea actelor necesare.
La sosirea în țară a acestora, trebuie să fiți pregătiți cu spatii de cazare adecvate și o sală de curs pentru pregătirea acestora pentru conducerea unui camion sau a unui tractor cu semiremorcă, în conformitate cu legile naționale și cu regulamentele Comunității Europene aplicabile și în România.
Trebuie obținută rezidența în România și trebuie preschimbat permisul de conducere cu unul românesc.
Obținerea Cardului de Tahograf. Majoritatea nu posedă acest card și nu sunt obișnuiți cu utilizarea tahografului, fiind necesară o pregătire pentru utilizare tahograf, dar și pentru arimarea mărfurilor transportate.
Acești șoferi trebuie pregătiți pentru obținerea Certificatului de Competență Profesională șofer transport marfă, ce cuprinde cunoașterea Regulamentului EU 561/2006 privind timpi de condus, alte activități și odihnă, ADR și a altor regulamente subsecvente.
Toate aceste activități sunt consumatoare de timp. Estimez că sunt necesare aproximativ trei luni pentru acoperirea lor, timp în care sunt angajații dumneavoastră.
În acest timp, îi puteți folosi în echipaj, pentru a înțelege specificul activității de transport național pe care îl execută firma dumneavoastră.
Mai sunt și alte aspecte, ce țin de posibilitatea de a completa și a face observații pe CMR, la încărcare și descărcare.
În rest, găsirea adreselor necesita doar un GPS sau utilizarea clasicului Waze.
Un pic cam complicat, nu?
Cristian HELWIG
senior consultant
HELP și Asociații SRL
cristian@helwig.ro