Acum 10 ani, era ceva neobișnuit să vezi o femeie la volanul unui TIR. Astăzi, vedem din ce în ce mai multe șoferițe: singure, în echipaj cu soțul, sau cu o altă șoferiță. Cele mai multe dintre ele îmbrățișează această meserie înainte de a avea copii, după un divorț, sau după ce copiii sunt mari, când se alătură soțului și creează, împreună, o echipă.
Studiile arată că femeile la volan au un grad ridicat de atenție și prudență, comparativ cu un bărbat. De aici, rezultă un număr redus de accidente, amenzi mai puține și mai mici. Statisticile americane arată că o femeie la volanul unui camion este un șofer sigur, conștiincios, și există și statistici potrivit cărora este de 5 ori mai puțin probabil să aibă un accident.
Consider că această provocare pentru femei a venit natural, o dată cu tehnologia. Deși stilul de viață nu s-a schimbat prea mult, sunt mai multe facilități disponibile, care fac viața mai ușoară decât acum câțiva ani: GPS-ul în locul hărților, smartphone-ul, internetul și, inclusiv, stilul de condus, de la schimbatul vitezelor, la automat, computer de bord etc.
Și în America există, în prezent, o lipsă serioasă de șoferi pentru camioane, iar cererea pentru șoferi bine instruiți este la un nivel ridicat. Companiile de transport vizează, în mod specific, femeile, ca angajați potențiali.
Acolo, meseria de șofer de TIR nu este văzută ca fiind „meserie pentru bărbați”, ci, mai degrabă, ca un job. Din discuții cu șoferițele de TIR, m-am bucurat să văd aceeași mentalitate, și anume, dacă o femeie poate face această meserie, înseamnă că merită acest job, având calitățile și abilitățile necesare pentru a face față provocă- rilor, care nu presupun numai condusul, ci și încărcare, descărcare, treceri cu vaporul, cu trenul, sau, chiar, înlăturarea obstacolelor întâlnite pe drum.
Pentru a explica rezultatul statisticilor privind numărul redus de accidente și amenzi, e necesar să ne întoarcem la origini. Femeia este înzestrată, prin natura ei, cu rolul de mamă, adică de a avea grijă, de a fi conștiincioasă, prudentă, de a verifica și analiza. Aceste calități le preia și în jobul ei. Întotdeauna, o să vedem o femeie că verifică starea tehnică a camionului, mai des decât un bărbat.
În spatele acestui comportament, stă sentimentul de prevenție și, totodată, și de teamă. „Am oprit să alimentez, verific roțile (dau o tură în jurul camionului), pentru că mai bine observ acum și intervin, decât să fac o explozie pe drum”.
Șoferii de TIR tind să subaprecieze o situație și regulile. De exemplu, dacă limita de viteză într-o curbă este de 50 km/h, o femeie va respecta indicatorul pentru a fi în siguranță (siguranța este o caracteristică generală a psihologiei feminine), pe când un bărbat va accelera, pentru a-și demonstra abilitățile extraordinare de condus.
S-ar putea să nu facă accident, dar probabilitatea să ia o amendă pentru nerespectarea vitezei este mare.
Mădălina Crețu, 26 ani, șoferiță de TIR: „În această meserie descoperi că ești foarte puternică. Am învățat tot ce înseamnă camion. Am schimbat roți… m-am făcut din cap până în picioare de vaselină… de treabă, nu de plăcere. În această meserie, se pot întâmpla multe. Tot timpul apare ceva neprevăzut, chiar dacă vehiculul intră la o verificare generală. În cele mai multe situații, atunci când întâmpini o problemă, trebuie să o rezolvi cu viteza luminii, și atunci descoperi că ai un alt om în tine, care știe să facă multe…”
Sfaturi din branșă
„Dacă vrei să faci o carieră din a fi șoferiță pe camion, caută opțiunile care sunt potrivite pentru tine. Gândește-te cum vrei să-ți petreci săptă- mâna, unde și ce fel de încărcătură vrei să transporți. Fii sigură că faci ceva ce iubești, că TIR-ul este pasiunea ta.
Niciodată nu am avut o încărcare/descărcare perfectă sau o zi fără obstacole. Dar dacă ești dispusă să înveți, fii flexibilă, fii sigură pe tine și eficientă pentru că, să conduci camionul, chiar merită! Poate fi cea mai grozavă meserie!”
Femeile aleg să conducă un camion ca meserie din diverse motive: un salariu atractiv, din iubire (în acest fel putând fi alături de partener) și din pasiune pentru mașini, călătorit și, zic ele, nu există rutină, pentru ca în fiecare zi sunt într-un alt loc.
Ce reprezintă pentru firme un echipaj format din soț-soție?
Ca avantaje, amintim o perioadă mai mare de lucru pe comunitate, starea psihică a șoferilor mai bună, eficiență și întreținerea camionului/cabinei.
Ca dezavantaje, ar fi costurile salariale mai mari (în cazul în care nu se elimină „timpii morți”, ca timpul așteptat la încărcări, descărcări și restricțiile).
În firme, șoferițelor li se vorbește frumos, respectos, fiind încurajate, iar ele apreciază acest comportament. Se simt apreciate, inclusiv în trafic, de către ceilalți colegi, șoferii de TIR.
Andreea GHEORGHE
Psiholog specializat în psihologia transporturilor
gheorghe.andreeaioana@yahoo.com