Somn ușor, șoferi!

Ediția din luna iulie a Vigilant, buletinul informativ TAPA EMEA, atrage atenția asupra faptul că vehiculele lăsate nesupravegheate de către șoferii obligați de noile propuneri de regulamente UE să doarmă la hotel, în pauza de 45 de ore, au început deja să creeze nopți albe pentru patroni și beneficiari.

Statisticile de la nivelul Uniunii Europene arată că transportul rutier acoperă 74,9% din toate schimburile comerciale între statele Uniunii, camioanele realizând 2.200 miliarde de t-km pe an. Astfel, se pune, firesc, întrebarea: ce ne-am face fără această metodă rapidă și eficientă de transport? Operatorii de transport, însă, se confruntă cu o listă din ce în ce mai lungă de provocări comerciale: margini de profit din ce în ce mai mici, competiție în creștere, impactul crizei migranților, o populație îmbătrânită de șoferi și efortul de a recruta o nouă generație de tineri care să-și ducă viața pe șosele.

În prezent, apare o nouă și importantă provocare, descrisă de către unul dintre cei mai importanți operatori de transport rutier din Europa ca fiind cea mai mare cu care s-a confruntat industria în ultimii 30 de ani. Aceasta determină, deja, creșteri de costuri și întreruperi în supply-chain, precum și creșterea riscurilor, care ar putea da bătăi de cap serioase profesioniștilor din domeniul securității.

Despre ce e vorba?

Totul pornește de la propunerea UE, concepută pentru a împiedica șoferii din țările cu salarii mai reduse să „submineze” lucrătorii mai bine plătiți, atunci când călătoresc în alte state membre. Astfel, se propune ca șoferii de camion care călătoresc în afara țării de origine pentru mai puțin de trei zile să fie plătiți, încă, în conformitate cu regulile din această țară, dar după această perioadă, să fie plătiți conform regulilor din țara unde livrează. UE propune, de asemenea, ca șoferii să nu mai fie lăsați să își petreacă pauzele lungi de weekend în camioane, angajatorii trebuind să plătească pentru cazare pentru șoferii lor.

În Belgia, cea de-a doua parte a propunerii UE este, deja, parte a legislației naționale și autoritățile sunt din ce în ce mai active în aplicarea de penalizări șoferilor și transportatorilor care nu se supun acestei reguli. Informații furnizate de un membru TAPA EMEA au arătat că, într-un singur weekend, oficialii belgieni au vizat aproximativ 200 de camioane, în portul Zeebrugge, iar șoferii au fost forțați să plătească o amendă de 1.800 de euro fiecare. Suma totală colectată s-a situat la aproximativ 113.000 euro.

Care este impactul?

Vigilant a stat de vorbă, despre acest subiect, cu Jason Breakwell, vicepreședinte TAPA EMEA și director comercial al companiei Wallemborn Transport din Luxemburg.

El spune că, la nivelul Uniunii, toate acestea constituie, încă, o propunere, dar că, între timp, anumite state deja au introdus-o în prevederile naționale. „Este important să notăm faptul că expeditorul, managerul mărfii (de exemplu, linia aeriană sau casa de expediție) și operatorul camionului răspund solidar pentru concordanța 100% cu legislația națională respectivă și li se vor aplica sancțiuni naționale în cazul încălcării. Șoferii și angajatorii lor trebuie să dovedească faptul că îndeplinesc toate legile, de exemplu că nu au petrecut pauzele în camion, în mod ilegal”, a arătat el.

De asemenea, Breakwell estimează că, într-adevăr, costurile suplimentare pentru companii pot fi semnificative – cazarea pe două nopți la hotel nu e acoperită de cheltuielile standard pentru șoferi. Multe companii de transport își redirecționează camioanele și își schimbă operațiunile, pentru a evita șederea pe teritoriul anumitor țări. Din ce în ce mai mulți transportatori evită sau își minimizează operațiunile în anumite țări, iar acest lucru are un impact semnificativ asupra disponibilității capacităților și asupra prețurilor de piață.

Majoritatea șoferilor preferă să rămână în camioane și politica de a-i forța să plece din cabine este posibilă să facă această meserie mai puțin atractivă, în condițiile în care industria transporturilor este deja incapabilă să atragă suficienți noi recruți.

Aceste măsuri au, deja, un impact semnificativ din punct de vedere operațional și al costurilor, dar este clar că firmele de transport nu au reușit încă să calculeze pe de-a întregul termenii acestuia.

Multe companii Est-europene au contracte fixe cu furnizori logistici. În cea de-a doua jumătate a anului vor urma și mai multe efecte, prin negocierea unor noi contracte, prin relocarea operațiunilor sau prin acordarea contractelor unor operatori din Vestul Europei.

Reprezentantul TAPA este de părere, de asemenea, că există și alți factori importanți care trebuie avuți în vedere. Hotelurile nu sunt, în general, situate în apropierea unor parcări securizate, iar camioanele încărcate nu trebuie lăsate nesupravegheate, deci este esențial ca rutele să fie în așa fel planificate încât șoferii să nu își ia pauza săptămânală în anumite țări.

În plus față de implicațiile legale menționate, beneficiarii transportului trebuie să fie vigilenți în privința respectării legislațiilor naționale de către furnizorii lor. Dacă nu, camioanele pot fi oprite pe drum și șoferii forțați să lase mărfurile nesupravegheate. Și, deoarece capacitățile de transport pe anumite piețe au scăzut, beneficiarii trebuie să se asigure că furnizorii lor logistici nu lucrează cu transportatori neverificați. (…)

Jason Breakwell a arătat, de asemenea, că, în plus față de datele înregistrate de tahograf în ceea ce privește staționarea camionului, autoritățile solicită, în cazul unui control, dovezi că șoferul a stat la un hotel și pot solicita date telematice care să confirme unde și când s-a aflat camionul și șoferul s-a odihnit.

Parcările nepăzite – un risc major

Vigilant a stat de vorbă, de asemenea, cu Paule Mayoh, consultant de risc la RSI Insurance, pentru a afla punctul de vedere al asigurătorului asupra cerințelor propuse de către UE. Acesta a declarat: „Cea mai evidentă problemă este referitoare la regula cazării, care poate avea ca efect lăsarea vehiculelor încărcate nesupravegheate, în timp ce șoferul doarme într-un loc separat. Putem doar să presupunem că șoferii vor sta în case de oaspeți, moteluri sau hoteluri, care este greu de crezut că vor accepta parcarea camioanelor în parcările lor, sau care nu sunt capabile să le adăpostească. Acest lucru înseamnă că există posibilitatea ca vehiculele să fie parcate pe marginea drumului sau undeva în apropiere, în zone nesecurizate. După cum știm, absența parcărilor nepăzite este deja o problemă, iar acest lucru va agrava situația.”

El apreciază că acest scenariu este foarte posibil să genereze dificultăți în conformitatea cu cerințele de asigurare, iar unele polițe vor include clauze sau garanții, care vor exclude acoperirea daunelor în urma furturilor în cazul în care vehiculul este lăsat nesupravegheat, altele cerând expres ca vehiculul să fie parcat într-o zonă securizată, definită în cadrul poliței respective.

El adaugă: „Acest lucru va genera o creștere a schimburilor de șoferi sau de cap tractor la punctele de trecere a frontierei. Ambele scenarii pot avea implicații privind securitatea, din cauza nivelurilor crescute de subcontractare, cu impact asupra asigurărilor și asupra posibilității de recuperare pentru cărăușii subcontractanți în cazul unei pierderi, pentru cursele de tranzit CMR.

Însăși Convenția CMR este un aspect de care trebuie ținut cont. În conformitate cu regulile acesteia, limitele financiare ale răspunderii pot fi încălcate sau lăsate la o parte în eventualitatea unei abateri intenționate sau a neglijenței. Dacă șoferii/transportatorii lasă vehiculele nesupravegheate parcate în locații neadecvate, pentru a îndeplini cerințele și a evita amenzile care se aplică în anumite jurisdicții, acest lucru poate fi considerat abatere intenționată sau neglijență, ceea ce va crește taxele legale și costurile legate de polițe. Aceasta poate conduce la prime crescute sau la o aplicare mai largă a garanțiilor/excepțiilor, astfel încât transportatorii trebuie să parcheze într-un loc sigur sau să găsească metode alternative de livrare.”

Și toate acestea fără să mai menționăm faptul că hoții de marfă pot descoperi în această situație oportunitatea vieții lor!

 

Traducerea și adaptarea: Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.