În sfârşit, după doi ani din noua guvernare se dă drumul la construirea primei autostrăzi: ministrul Transporturilor, Dan Șova a semnat, astăzi, ordinul de începere a lucrărilor la loturile 3 şi 4 (ce însumează 28,7 km) ale autostrăzii Turda-Sebeș, ce vor demara pe 20 mai, potrivit demnitarului. Execuţia efectivă nu va putea începe însă mai devreme de 4 luni, pentru simplul fapt că trebuie făcut proiectul, contractele fiind semnate în 17 aprilie, după 10 luni de peripeţii cu licitaţia.
Termenul de execuție este de 22 de luni (cu tot cu cele 4 luni de proiectare), iar Dan Şova şi-a exprimat speranţa ca lucrările să fie încheiate până pe 31 decembrie 2015.
Autostrada va avea 70 de km şi este împărțită în 4 loturi, două dintre ele fiind încă în procedura de soluţionare a contestaţiilor. Dan Șova a declarat că prețul mediu pentru lotul 3 (de 12,4 km), ce va fi executat de firmele Tirrena Scavi (Italia), va fi de 7,5 milioane de euro/km, iar pentru lotul 4 (de 16,3 km), construit de Porr (Germania) este de 6,4 milioane-
Urmează ca pentru lotul 1 (17 km) prețul să fie de 8,2 milioane de euro/km, iar pentru lotul 2 (de 24 km), de 6,7 milioane de euro/km.
Printre altele, autostrada Turda-Sebeș va lega Clujul de autostrada Sibiu-Nădlac.
Valoarea totală a investiției este de aproximativ 500 de milioane de euro, din care 85% reprezintă finanţare din Fondul de Coeziune, iar 15% din bugetul de stat. Autostrada Turda-Sebeș va traversa de 5 ori râul Mureș, ceea ce presupune realizarea mai multor lucrări de artă – poduri, viaducte etc.
Valoarea investiţiei s-a dublat anul trecut, după ce licitaţia lansată în 22 iulie 2013, cu un cost estimat de 2,48 miliarde lei, a fost prelungită până în octombrie, când Guvernul a modificat indicatorii tehnico-economici astfel că valoarea a crescut la 4,64 miliarde lei.
Magda SEVERIN