Dispunând de o flotă importantă de distribuţie, care include cel mai mare număr de autovehicule Isuzu aflate într-un parc autohton, Practicom mizează pe sisteme de urmărire a costurilor bine puse la punct, dublate de elemente noi, care duc la ameliorarea proceselor.
Flota de distribuţie a companiei va ajunge la sfârşitul acestui an la aproximativ 50 de unităţi cu temperatură controlată, potrivit lui Ionel Cipere, directorul Practicom.
Uşi adaptate la maşini
„Foarte importantă este, din punctul meu de vedere, monitorizarea temperaturii în compartimentul de marfă. Este motivul pentru care, suplimentar, noi monitorizăm deschiderea de uşi, un element care influenţează puternic temperatura“, a precizat el, explicând că în cazul activităţii de distribuţie, magazinele sunt apropiate, iar la deschiderea uşilor, temperatura este influenţată, devenind aproape imposibil să ajungi la un nivel corespunzător pentru mărfurile transportate. În acest context, la nivelul Practicom s-a decis înlocuirea uşilor clasice, care se deschid la spate, cu o uşă rabatabilă, după modelul uşilor de la garaj. „Şi uşile noi respectă regulile privind elementele de izolare specifice unui compartiment frigorific, iar când maşina ajunge la magazin, trage cât mai aproape de uşa de acces, deschiderea realizându-se din interiorul depozitului. Dispare, astfel, ruperea lanţului de frig, iar printr-o manevrare mai uşoară, se câştigă câteva secunde la fiecare magazin. 30-40 de secunde pot să însemne foarte mult în cazul unei temperaturi de peste 30 de grade C.“ Ionel Cipere a precizat că există inclusiv perdele siliconice, în condiţiile în care timpul în care uşa stă deschisă este foarte mic. Astfel, perioada în care temperatura nu este respectată în mijlocul de transport devine inexistentă.
Monitorizare online şi accent pe „service level“
Toată această activitate este monitorizată online, direct din birou, de către dispeceri. Concret, numărul de deschideri este dat de numărul de magazine. „Le-am explicat şoferilor că, în rest, nu este permisă deschiderea uşilor şi că nu este indicat să îşi pună pachetul de mâncare în departamentul frigorific“, a arătat directorul Practicom.
În paralel, pregătirea şoferilor este foarte importantă. „Punem accent pe instruire. Chiar legislaţia te obligă să respecţi o serie de reglementări în ceea ce privește formarea profesională. Noi am luat în serios aceste responsabilităţi, având un angajat dedicat pentru training şi perioade de timp prevăzute în programul şoferilor, în acest sens. Lucrăm la proceduri, le aducem la cunoştinţă, le prelucrăm. Iar atunci când apar situaţii de încălcare a procedurilor, analizăm cazul respectiv, le comunicăm angajaţilor ce impact a avut, care sunt neajunsurile ce afectează firma în general şi în mod special pe ei. Dăm importanţă acestor aspecte “, a mai spus Ionel Cipere. În acest context, este aplicat un sistem similar celui utilizat de Toyota, potrivit căruia, la primul incident au loc discuţii cu persoanele implicate, dar un al doilea incident atrage după sine demiterea. Sunt considerate incidente inclusiv situaţiile în care angajatul Practicom vorbeşte urât cu vânzătoarea magazinului sau cu un conducător auto care a parcat lângă zona de descărcare. De asemenea, sunt monitorizate elementele de service, Departamentul Tehnic având obligaţia să scurteze timpii de reparaţii astfel încât maşina să fie cât mai disponibilă activităţii de transport. Tocmai pentru a obţine o flexibilitate maximă pe segmentul de servisare, Practicom a investit într-un service lângă Călăraşi.
Calitatea contează
Ionel Cipere a subliniat că beneficiarii companiei pun accent pe toate elementele care formează un serviciu de calitate. Sunt urmărite punctualitatea la încărcare-descărcare, comportamentul angajaţilor Practicom (pe maşini există atât şoferi cât şi manipulanţi), partea de temperatură, de autorizare a maşinilor de către organele abilitate, aspectul maşinilor şi, nu în ultimul rând, preţul. „Tariful este un element foarte important, dar ne aflăm în situaţia fericită în care am putut vorbi cu clienţii pentru contracte pe termen lung. Riscurile sunt susţinute de ambii parteneri, iar clienţii trebuie să simtă calitatea serviciilor“, a concluzionat directorul Practicom.
Meda BORCESCU
meda.borcescu@ziuacargo.ro