Cu prezentarea stadiului lucrărilor de pe lot 4 al autostrăzii A1 Lugoj – Deva, de 22,13 km, de la nodul Ilia la nodul Şoimuş, închei aceste relatări de pe şantierul cu o lungime remarcabilă: 70 de km (toate cele 3 loturi).
Odată finalizat (peste 10-12 luni, cred eu), acest tronson va conecta două alte sectoare ale A1: Nădlac – Traian Vuia (de 145 km), cu Deva – Sibiu (de 113 km), acesta din urmă sperăm să fie reparat până în vara viitoare. Va rezulta o autostradă fluentă de circa 330 km, de la graniţa de vest până în centrul ţării, la Sibiu.
Asemeni relatării de la finele lunii august a.c., remarc faptul că avem deja o mare parte a autostrăzii la nivel de asfalt binder, de la km 78 până în zona km 85, apoi o concentrare a activităţii la km 85-86, unde constructorul execută săpături în stâncă la o adâncime de câţiva metri. Îîn momentul de faţă se sapă ultimele straturi până la cota finală.
Observ din nou că acest material, rocă dură, este un excelent component al fundaţiei acestui lot de autostradă, material pus în operă cu un cost minim de transport, având în vedere vecinătatea imediată a diferitelor puncte de lucru (km 86-97).
În zona localitatii Şoimuş, km 98-99,500, lucrările vor demara în perioada următoare.
În zona km 78-85, overpasurile se află în faza de finalizare – se execută rampele de acces – iar la overpasurile din zona km 93-97 constructorul betonează ultimele culei, urmând montarea grinzilor principale.
Şi în zona Mintia, dar pe malul drept al Mureşului, utilaje de mare capacitate lucrează la finalizarea fundaţiei autostrăzii.
Pe acest lot vom avea în final 18 lucrări de artă, unele de mare complexitate – viaducte, un nod rutier şi două spaţii de servicii -, totul la o valoare iniţială de 94 milioane euro şi un preţ mediu de 4,25 milioane euro/km.
Marius Popovici
Podeţ din beton prefabricat, km 94,800
Asfalt binder în zona km 85,00, loc. Branişca
Culei overpas km 94,500
Săpătură în stâncă, km 85,500
Overpas şi asfalt binder, la km 80,00