Aceasta nu este o întrebare retorică, ci una la care ar trebui să avem sau să găsim răspuns!
Are nevoie cel care conduce un camion de mare tonaj, unul de mic tonaj sau un autobuz, de același tip de competențe (cunoștințe și experiență), respectiv de același tip de comportamente?
Care sunt riscurile pe care fiecare dintre cele trei categorii și le asumă, sau care este așteptarea de la ei? În mod cert, fiecare are ca scop să ajungă la destinație fără incidente, cu marfa (produs sau om!), cu autovehiculul – oricare ar fi el, și cu sine în bună stare.
O cercetare, realizată de către Thomas International, în cursul anului trecut, la o firmă din Marea Britanie, a relevat câteva aspecte interesante legate de șoferii de autobuze. La studiu, au participat 160 de persoane. Având în vedere că un studiu asemănător s-a mai făcut în urmă cu 15 ani, și mai interesantă este comparația între rezultate!
Iată ce s-a constatat
2015
– 48% din cei evaluați au primit cel puțin o plângere;
– 62% dintre șoferii participanți la studiu au fost implicați într-un accident de o anumită gravitate (mai mică sau mai mare);
– 65% au fost implicați într-o coliziune;
– cei care au primit cele mai multe plângeri sunt cei cu un comportament competitiv și cu o atitudine impunătoare/impozantă;
– plângerile au fost pentru atitudine și pentru faptul că au oprit brusc în mai multe situații;
– cei care au fost implicați în accidente, chiar dacă legătura nu este demonstrată solid, totuși au fost cei cu comportamente agresive și cu un grad ridicat de încăpățânare.
2002
– de 3,5 ori mai mare probabilitatea ca un șofer cu dominanță ridicată și conformare scăzută să fie implicat într-un accident;
– cursurile de conducere nu au fost suficiente pentru a avea un impact semnificativ asupra reducerii numărului de accidente;
– din statistici a rezultat că tinerii proaspăt angajați (chiar dacă care erau și proaspăt instruiți!) erau cei cu un număr semnificativ de coliziuni;
– 66% dintre cei care au obținut risc mediu sau ridicat în urma evaluării Thomas au fost implicați cel puțin într-o coliziune.
Din aceste informații se desprind aspecte de care angajatorii ar trebui să țină seama, atât când își angajează oamenii cât și atunci când vor să îi determine să aibă performanță pe termen lung.
Concluzii
Pentru fiecare șofer, este important să aibă un comportament bazat pe stabilitate (calm, răbdător, bun ascultător, neobosit în a menține același ritm pe termen lung) și respectare de reguli și proceduri (atenție la detalii, bună cunoaștere și dorința de a respecta reguli/legislație/proceduri, corect, logic).
Dacă există persoane care au un comportament mai competitiv, agresiv și ajung în postura de a conduce, pot fi implicați în coliziuni/accidente mai frecvent, de aceea ei trebuie să manifeste o atenție sporită față de propriul stil de conducere!
Evaluarea Thomas, înainte de a angaja un șofer, poate să dea o imagine orientativă în ceea ce privește gradul de risc de accident al celui evaluat.
La nivelul României, încă nu există o astfel de cercetare, care să prezinte legătura dintre nivelul de risc rezultat în urma evaluării și manifestările șoferilor; putem, însă, presupune că nu există mari diferențe față de rezultatele de mai sus.
Îndemnul meu este simplu: alegeți oamenii potriviți, dacă vreți să reduceți numărul de accidente, amenzile plătite și dacă doriți ca marfa – oricare ar fi ea – să ajungă cu bine și la timp la destinație! Nu-i alegeți doar după câte cursuri de conducere preventivă au făcut sau câți ani de experiență au în spate! Alegeți-i și în funcție de cât sunt de potriviți pentru munca de șofer! Și nu vă bazați pe faptul că un șofer este, automat, un bun dispecer, sau invers!
Aceasta este, însă, altă discuție!
Sorina Bradea
Managing Partner,
Thomas România