Suplimentarea veniturilor, o mai bună vizibilitate a numărului de călători, apropierea transportatorului de pasageri sunt doar câteva dintre avantajele vânzării online a biletelor.
Fiecare transportator îşi doreşte o utilizare cât mai bună a capacităţii de transport, atragerea unui număr cât mai mare de pasageri. Utilizarea aplicaţiilor IT şi a Internetului ar trebui să reprezinte una dintre primele direcţii de dezvoltare pentru o companie de transport călători. Motivele sunt evidente: posibilitatea de a intra în contact cu un număr foarte mare de potenţiali clienţi, sistemele sunt, în general, funcţionale şi de încredere şi, bineînţeles, sunt disponibile la preţuri accesibile. „REZMax este un angajat care lucrează 24 ore din 24“, afirmă Paul Cranja, director general Autogari.RO şi dezvoltatorul aplicaţiei REZMax, destinată rezervării şi cumpărării de bilete online. „O companie are, de regulă, un program de lucru de 8 ore. Autogările au un program de lucru mai mare, în funcţie de prima şi ultima cursă, dar, în general, din păcate, călătorii nu pot cumpăra bilete. Noi fructificăm acest lucru. După ora 17:00, când potenţialii călători sunt acasă, există o mare creştere a vânzărilor de bilete pe internet“, a precizat Paul Cranja.
Fidelizarea călătorilor
La prima vedere, o aplicaţie de acest gen reprezintă un ajutor pentru metodele clasice de vânzare. O şansă de a oferi informaţii şi posibilitatea rezervării unui loc atunci când liniile telefonice sunt ocupate sau niciun angajat al companiei nu poate răspunde sau când nu este nimeni la birouri. În realitate însă, potenţialul este mult mai mare. O asemenea aplicaţie poate aduce călători noi, asigură o reducere semnificativă a rezervărilor neonorate (situaţie specifică rezervărilor preluate prin telefon), dar, mai ales, asigură călătorilor un grad ridicat de siguranţă în ceea ce priveşte programarea călătoriei şi, implicit, satisfacţia resimţită în raport cu firma de transport. Astfel, se deschid numeroase posibilităţi de fidelizare a călătorilor şi, automat, şi creşterea încasărilor. Este de menţionat faptul că în mediul online transportatorul nu se mai confruntă nici cu „pirateria“ şi, totodată, şoferii nu se mai ating de bani. La ora actuală, REZMax este utilizat de transportatori pentru linii interjudeţene şi internaţionale, de agenţii de turism pentru curse ocazionale şi chiar pentru curse charter internaţionale. „Viitorul este asigurarea unei reţele de vânzări întrucât un operator nu îşi asigură singur încărcarea sută la sută a mijloacelor de transport. REZMax este o aplicaţie modulară şi astfel, orice transportator, în funcţie de stilul de lucru, primeşte o configuraţie proprie. Prin această aplicaţie, poate lucra cu uşurinţă cu agenţii partenere, cu autogările şi cu Internetul. Companiile care lucrează cu noi de mai multă vreme şi-au crescut mult volumul biletelor vândute online. Aplicaţia este postată pe serverele noastre şi nu presupune personal suplimentar angajat de către transportator“, a arătat Paul Cranja.
Noi strategii comerciale
Folosind o asemenea aplicaţie, strategia comercială poate fi gândită cu o libertate imposibilă înainte. „Comercializarea biletelor online presupune costuri mult mai mici. Practic, biletele se vând fără efortul vreunui angajat. Poţi utiliza un anumit procent de locuri pentru oferte speciale, poţi stabili politici comerciale diferite pentru fiecare sezon sau pentru diferitele zile ale săptămânii, la fel ca la companiile aeriere low-cost, călătorii pot alege locurile pe care vor sta… Angajaţii firmei pot avea diferite nivele de acces la informaţie în funcţie de departamentul în care lucrează – contabilitatea are acces la partea de facturare, dispeceratul la partea de diagramă“, a explicat Paul Cranja. Totuşi, deşi avantajele sunt evidente, sunt în continuare puţine firme care utilizează astfel de produse. „Reticenţa la nou. Este o chestiune de timp. Este firesc să oferi călătorilor şansa la o informare mai bună şi uşurinţa de a cumpăra biletul de călătorie, prin Internet sau în autogară“, a declarat Paul Cranja. REZMax presupune un abonament mai mult decât accesibil. În funcţie de modulele alese, abonamentul lunar este cuprins între 100 de euro şi 250 de euro. În ambele cazuri, există şi câteva ore de dezvoltare – pe lună – pentru personalizarea aplicaţiei.
Dezvoltarea aplicaţiei continuă.
REZMax Şofer este o nouă aplicaţie android – îi putem spune check-in – prin care şoferul fiecărui autocar, cu ajutorul unui telefon smart, poate verifica, printr-o simplă scanare, codul de pe voucherul de îmbarcare. Astfel, îmbarcarea se face mai rapid. În plus, acest modul poate fi în continuare dezvoltat. „Cu ajutorul unei tablete legate cu o casă de marcat, vom crea o interfaţă pentru şofer. Informaţiile sunt gestionate la faţa locului şi, de asemenea, sunt transmise şi către serverul central. Astfel, distribuţia locurilor este cunoscută în timp real şi biletele vor putea fi vândute online, în autogări sau prin alte agenţii, chiar şi în timp ce cursa se desfăşoară“, a explicat dezvoltatorul REZMax.
„REZMax se adresează şi micilor companii, şi celor mari. Se adresează chiar şi unui singur traseu judeţean şi companiilor de charter turistice. Avem tot mai mulţi călători care cumpără bilete online, şi acesta este cu siguranţă viitorul.“
Paul Cranja, director general Autogari.RO:
„Anual, înregistrăm creşteri de 30-40% a numărului de vizitatori. Am început de la 1.000 de vizitatori pe zi, în 2005, şi am ajuns anul trecut în vară la 25.000 vizitatori unici zilnic. În 2013, am avut 8.924.527 vizite ale site-ului Autogari.RO. Începând de la 1 ianuarie 2014 (în primele două luni ale anului), am înregistrat 1.636.386 vizite.“
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro