„Omul concentrat să profite cât mai mult de niște oportunități este prea ocupat pentru a se mai gândi la noroc.” B. C. Forbes (jurnalist american, creator al revistei Forbes)
Uneori, pentru cei din afară, o firmă de succes în transporturi nu înseamnă neapărat un business plan, un marketing plan, ci doar muncă și mult noroc. Chiar și unii transportatori răspund, atunci când sunt întrebați despre cheia succesului, „am avut noroc!”. Putem, însă, pune un semn de egalitate între noroc și succes?
Specialiștii spun că succesul este personal. Ceea ce presupune că succesul în afaceri (inclusiv cel din industria transporturilor) poate fi definit doar la nivel personal, prin prisma valorilor și personalității celor care conduc o firmă. Despre noroc se spune că este doar o superstiție, o formă prin care putem defini un destin favorabil. Totuși, lăsând la o parte temele filozofice despre succes și noroc, cum putem să facem o firmă de transport (și cu puțin noroc!) să devină una de succes?
Cu toate că toți actorii din industria transporturilor rutiere trebuie să îndeplinească aceleași condiții, diferențele dintre aceștia sunt semnificative. Nu ne referim aici la mărimea firmei, la numărul de camioane sau autocare, la numărul de șoferi și nici chiar la puterea financiară. Ce îi deosebește, în piață, pe doi transportatori cu același număr de vehicule și același număr de șoferi? Care este drumul de la o simplă firmă, la o firmă de succes?
Succesul unei companii de transport depinde, printre altele, de încrederea și determinarea patronului, de dorința acestuia de a reuși, dar și de calitatea, profesionalismul și atașamentul față de firmă ale șoferilor.
Calitatea echipei de șoferi este un indicator de bază pentru succesul unei firme de transport. Din discuțiile avute cu mulți transportatori (atât de marfă, cât și de persoane), am ajuns la concluzia că, uneori, deși își cunosc bine șoferii, aceștia știu mai puține lucruri despre valoarea lor în ansamblu, despre ceea ce înseamnă o echipă de succes. Ce calități ar trebui să aibă echipa?
Ce defecte o pot face neperformantă? Performanța șoferilor este cheia către succesul firmei de transport, dar trebuie avută în vedere și calitatea echipei, în ansamblu.Sunt cazuri când un singur șofer neperformant (lipsă de responsabilitate, de implicare, de performanță etc.) poate genera efecte în lanț, care pot duce la ineficiența unei întregi echipe și la rezultate dezastruoase, în final.
Mai mult decât un simplu examen psihologic
Anual, firmele de transport își trimit șoferii la examenul medical și psihologic. Examenul psihologic (atunci când este făcut cu profesionalism și obiectivitate!) poate oferi informații utile despre dezvoltarea psiho-somatică, motricitatea, calitățile cognitiv-aptitudinale, nivelul motivațional, afectivitatea, nivelul agresivității și capacitatea de rezistență la stres ale unui șofer, dar nu oferă informații despre integrarea acestuia în echipă, despre locul și rolul acestuia în cadrul echipei din care face parte.
Pentru a putea evalua performanța echipei de șoferi este nevoie de studii care nu presupun costuri semnificative
Sunt studii care monitorizează activitatea echipei și propun acțiuni de eficientizare, de reabilitare individuală și de grup, activitate care necesită, însă, din partea transportatorilor, răbdare. La fel ca la o echipă de fotbal (pentru că la fotbal ne pricepem toți!), rezultatele unui antrenor nu se văd imediat, trebuie răbdare și continuitate.
Cum arată rezultatele într-o companie 100% românească
Fără să încerc să vă conving despre utilitatea unor astfel de studii vă voi prezenta rezultatele obținute prin folosirea informațiilor referitoare la grupul de șoferi. Este vorba de o firmă sută la sută românească de transporturi internaționale de marfă, care avea în medie angajați 30-40 de șoferi și beneficiari relativ stabili.
Problemele cu care se confrunta de la un timp patronul acestei companii erau legate de o relativă scădere a performanțelor pe fondul unei stări conflictuale generalizate, materializată prin reclamații între șoferi, „refuzul” unor curse, motivându-se probleme tehnice la mașină, creșterea numărului de amenzi ale organelor de control din țară și din străinătate (amenzile de circulație nu au crescut). Studiul a constat, în prima fază, în efectuarea unui examen psihologic individual și în administrarea unor chestionare referitoare la percepția grupului, chestionare la care au răspuns șoferii, dispecerii și patronul firmei de transport.
În urma rezultatelor obținute, au avut loc ședințe individuale și pe grupuri, prezentându-se situația și posibilele măsuri de redresare. Fără să intrăm în amănunte, era vorba de un fenomen de tip „bullying” (termen preluat, poate mai puțin inspirat, din problemele copiilor la școală, care se referă la umilințele suportate de unii copii și care duc la izolarea acestora).
Un grup de 3 șoferi fiind „ capul răutăților”, prin comportamentul lor, încercau să-i umilească pe alții, care erau mai în vârstă. Atât discuțiile avute în particular cu cei în cauză, cât și discuțiile pe care le-a avut și patronul cu ei, au făcut ca situația în timp să se detensioneze, colectivul devenind din nou unit și performant.
Care sunt avantajele transportatorului care a străbătut drumul, nu foarte ușor, până să aibă o firmă de succes, mai simplu spus, ce câștig are firma care este catalogată ca o firmă de succes?
Avantajele sunt atât în interiorul, cât și în exteriorul companiei de transport, indiferent că este de marfă sau de persoane. În plan intern, putem vorbi despre o creștere a performanțelor conducătorilor auto, motivați de statutul „firmei de succes”, care favorizează un comportament pozitiv atât în trafic, cât și în relațiile cu beneficiarii sau cu organele vamale sau de control.
Acești șoferi devin fideli firmei și, astfel, scade semnificativ fluctuația de personal. Nu în ultimul rând, o firmă de succes va găsi mult mai ușor să angajeze personal, ceea ce, în condițiile crizei de șoferi, nu este puțin lucru.
În exterior, imaginea unei firme de succes este de natură să atragă clienții. Mai mult decât atât, este vorba despre clienți, la rândul lor de succes, care nu-și pot permite să colaboreze cu „necunoscuți”.
Un alt atu ține de faptul că beneficiarii neserioși, cei care caută chiar să escrocheze, rar apelează la firme de succes, în general căutând parteneri mai puțin cunoscuți în piață, mai vulnerabili. Se spune că este mai ușor să ajungi în vârf decât să te menții acolo. La fel este și cu succesul… o dată obținut, acesta trebuie păstrat.
În final, o ultimă remarcă. Nu faceți greșeala să considerați că numai firmele mari pot fi firme de succes. Succesul este un atribut al tuturor celor care și-l doresc și care investesc pentru asta. Și, bineînțeles, când ai succes, vine și norocul…!!!
Psiholog pr. Cristian SANDU
cabinet de psihologie autorizat
E-mail: psih.cristian.sandu@gmail.com
Tel.: 0751.364.575