Cele mai frecvente efecte ale stresului asupra performanței în muncă sunt: disponibilitate redusă pentru lucru, absenteism, performanță și productivitate în muncă scăzută, creșterea plângerilor din partea clienților.
Stresul este asemenea unei corzi de chitară, din punctul de vedere al energiei. Dacă este prea largă, instrumentul acordează fals; dacă este prea întinsă, coarda se rupe. Pentru a putea funcționa armonios, toate corzile chitarei trebuie să dispună de o anumită lejeritate. Astfel decurg lucrurile și în viața noastră.
Avem nevoie de stres pentru a fi fericiți.
Fără stres nu se poate, iar prea mult ne îmbolnăvește. Starea de bine este un concept care include sănătatea psihică, fizică si socială a unei persoane. Există și Healthy Work Organization, idee potrivit căreia sănătatea angajaților și a organizației sunt interconectate, deci nu poate fi optimizată una fără cealaltă. Astfel, nu e necesar să punem accentul fie pe sănătatea angajaților (bunăstare fizică, emoțională, mentală și socială), fie pe eficiența organizației, ci, mai degrabă, să încurajăm practici ce le susțin pe ambele simultan.
Gândiți-vă ce înseamnă optimismul la dispeceri…
Rezultatele unui studiu sugerează că persoana care are un angajament față de organizație este mai dispusă să învețe să-și controleze reacțiile negative în fața agenților de stres, pentru a avea o stare de bine la locul de muncă și a nu crea conflicte. Recomandarea ar fi accentul pe dezvoltarea atitudinii optimiste. Această atitudine, în contextul transportului, poate juca un rol motivațional în atenuarea efectelor asupra stresului și optimizarea sănătății și bunăstării.
Gândiți-vă ce înseamnă optimismul la dispeceri… în primul rând, transmite încredere și siguranță șoferului. Uneori, din trafic, totul e mai stresant. O voce energică și o gândire optimistă, în anumite momente, schimbă situații. Așadar, efectul pozitiv merge până în trafic, prin comunicarea cu șoferul.
Well being nu înseamnă a lucra mai încet sau în ritm „laissez a faire”. În transport, nu ne permitem așa ceva, așa că aceste comportamente nu mai trebuie să apară dacă dispecerii, expeditorii își cunosc munca, își văd rezultatele și se simt utili.
Primul pas – pregătirea adecvată
Well being-ul mai apare și atunci când ești pregătit, pentru că nu te mai stresezi… neîncrederea în propriile cunoștințe, decizii, duce, de asemenea, la stres și agitație. Așadar, un prim pas pentru o stare de bine psihologică și mentală constă într-o pregătire adecvată. Din cunoașterea traseelor, a situațiilor ce pot interveni, rezultă promptitudine în decizii. Informațiile despre trasee, inclusiv despre relief, lucrări etc. înseamnă informații corecte, iar transmiterea lor clientului, într-o formă de siguranță și pregătire, înseamnă, de asemenea, mai puțin stres. Dacă un dispecer calculează programul șoferului prin parcurgerea a 700 km într-o zi, dar relieful este unul muntos, mai sunt și lucrări, poate merge 500 km. Dispecerul acceptă comanda pentru o nouă încărcare. Iar, de aici, se creează conflicte, au loc penalități și posibil ca firma de transport să piardă clientul pentru acest incident.
Preferințele angajaților
Într-un studiu, în topul preferințelor angajaților pentru well being, s-au regăsit sportul și cardurile private de sănătate (57%). Dar sunt de luat în calcul și următoarele aspecte.
Încurajarea unui ritm de muncă în care să le rămână angajaților un timp liber pentru a rezolva lucruri personale, a avea discuții personale etc.
Sportul, mișcarea, dansul contribuie la o stare de bine fizică.
Organizarea de workshop-uri care să permită educare și dezvoltare personală, în raport cu obiectivele firmei.
Întâlniri în cadrul cărora este încurajată libera exprimare între colegi, între angajați și manager. Este important să ne gândim la starea de bine a propriei persoane, dar să ne punem întrebarea ce efect are comportamentul nostru și asupra colegilor. De exemplu, vorbitul la telefon despre lucruri personale. Poate este vreun coleg care nu este prea încântat de situație, pentru că lui tocmai i-a rămas un camion la încărcat până a doua zi din diverse motive. De preferat este să ieșim pe hol.
Un climat organizațional cooperant, cu conflicte reduse și spirit de echipă al angajaților, contribuie la o stare de bine și performanță în muncă.
Adevărata provocare…
Adevărata provocare pe care ne-o oferă viitorul nu se referă doar la schimbarea tehnologiei, ci la schimbarea percepțiilor, atitudinilor și, în general, a capacităților noastre, raționale și emoționale, de a aborda și a ne confrunta cu schimbarea. Pentru aceasta, e nevoie de măsuri organizaționale care să vizeze menținerea și creșterea stării de bine în organizații, de exemplu proceduri de motivare, de diminuare a stresului organizațional, de creșterea satisfacției în muncă, de reducere a fluctuației de personal, a absenteismului, de menținere a well being-ului, altfel spus, a stării de bine în organizații.
Andreea GHEORGHE
Psiholog specializat în psihologia transporturilor
gheorghe.andreeaioana@yahoo.com