Multe companii folosesc WMS pentru depozitele lor, insa nu s-au concentrat foarte mult si in gestionarea transporturilor, preferand externalizarea acestora. Transportatorii folosesc in mare parte sisteme de management al flotelor de camioane si nu cauta sa optimizeze costurile logistice integrate (depozitare si transport). Operatorii logistici, care acopera integral lantul logistic, gestioneaza in totalitate produsele, de la pregatirea marfurilor pana la preluarea documentelor de livrare confirmate de clienti. Pentru aceasta, folosirea unei structuri compuse din WMS si TMS devine obligatorie.
KLG a inteles, prin investitii in sistemele sale, ca va optimiza costurile clientilor sai, care vor avea parte de o evidenta clara si control al comenzilor. Solutiile folosite acopera integral particularitatile proceselor de depozit si de transport furnizand, intr-un final, acuratete si rapiditate. TMS-ul permite vizualizarea individuala a fiecarui detaliu de transport (locatie, orar de descarcare, tipul de masina necesar descarcarii in bune conditii, detalii privind clasele ADR), cat si vizualizarea tuturor partidelor de marfa de livrat intr-o anumita zona, intr-un interval de timp. Aceste facilitati permit planificarea zilnica a mai mult de 2000 de shipment-uri cu o echipa formata din sase coordonatori de transport.
Cheia succesului
Arhitectura constructiei interfetei intre cele doua sisteme este una foarte complexa, care implica multe mesaje, multe actualizari ale starilor comenzilor, statusuri si multe chei de verificare/transformare. Targetul interfetei este acela de a furniza informatii corecte, in timp real, tuturor partilor implicate, mai exact:
– coordonatorii de activitate din depozit (utilizatori WMS) care organizeaza echipele de oameni (pickeri, stivuitoristi, manipulanti, gestionari etc);
– coordonatorii de transport (planneri) care organizeaza camioanele pentru colectare/tranzit/distributie nationala sau europeana;
– toate HUB-urile implicate in traseele marfurilor, astfel incat sa poata organiza activitati de descarcare/incarcare rapida;
– clientul care primeste update-uri la fiecare moment important in parcursul comenzii (incarcare, tranzit, livrare la beneficiar) si documentele confirmate.
Colaborarea intre cele doua sisteme devine cruciala atunci cand cantitatea de informatii este suficient de mare, iar timpul de procesare/livrare este foarte scurt. In activitatea zilnica, se intalnesc urmatoarele situatii:
– comenzile clientilor sunt receptionate in ambele sisteme in functie de localizarea stocului: in cazul in care stocul este prezent in depozitele KLG, mesajul este preluat de WMS, iar in caz contrar mesajul este preluat de TMS;
– sistemele comunica imediat intre ele, astfel incat coordonatorii de activitate si plannerii sa analizeze aceleasi informatii/volume;
– pentru a fi puse impreuna, este necesara identificarea unor chei comune si transformarea informatiei dintr-un sistem intr-altul in cel mai scurt timp posibil (mai putin de o secunda). Ambele sisteme folosesc principii relativ similare, insa rezultanta fiecareia este diferita: WMS-ul gestioneaza articole, calculeaza cu o acuratete de peste 95% spatiul ocupat in camion si transmite informatia TMS-ului, care determina data de livrare, in functie de zona si de tipul de serviciu solicitat de client (livrare standard sau expres);
– fiecare comanda inceputa in depozit (WMS) este transmisa catre TMS si fiecare comanda planificata (in TMS) este transmisa catre WMS – in acest fel, fiecare departament este informat despre statusul comenzii respective, usurand accesul la informatii;
– dupa prezentarea camionului la incarcare si inceperea efectiva a incarcarii, toate marfurile incarcate sunt scanate, iar planerii si colegii din HUB-uri primesc informatia in timp real (modulul de cross dock scanning) astfel incat, la sosirea camioanelor de linie (hub-hub), procesul de descarcare/incarcare sa dureze cat mai putin – fiecare scanare schimba statusul marfurilor pe portalul de track & trace, astfel incat clientul va cunoaste intotdeauna ultima pozitie a marfurilor sale;
– dupa livrarea efectiva la beneficiari, soferii returneaza documentele confirmate iar acestea sunt scanate (solutie automatizata pe baza de coduri de bare) si salvate in TMS pentru a fi accesate online de clienti.
La o cantitate de peste 2000 shipment-uri zilnic, acuratetea si viteza sistemelor este cruciala; exista peste 100 de utilizatori conectati simultan in ambele sisteme, care proceseaza, planifica si inregistreaza comenzi, iar costurile erorilor pot fi importante, drept urmare acuratetea nu ofera doar rapiditate in decizii, ci salveaza si costuri nedorite. Colaborarea celor doua sisteme poate reprezenta cheia cooperarii intre departamente diferite ale aceleiasi companii, rezultatul fiind satisfactia clientilor si optimizarea costurilor prin consolidare. Nivelul de interfatare si transparenta informatiei determina gestionarea unui volum foarte mare de expeditii, cu o echipa optimizata.
Colaborare WMS-TMS
Sistemele WMS si TMS implementate de KLG permit urmarirea intr-un mod transparent a KPI-urilor agreati cu clientii si au o contributie insemnata in respectarea acestora. De asemenea, clientii au acces in timp real la informatii, pana in acest moment fiind dezvoltate solutii si pentru cele mai exigente solicitari.
Paul NITA
Logistics Director KLG Europe Logistics
p.nita@ro.klgeurope.com
Daniel RADU
National Distribution Director
KLG Europe Logistics
d.radu@ro.klgeurope.com