Cu doar câteva zile în urmă, în Australia, în cadrul Brisbane Truck Show, șeful companiei de conversii electrice Janus a anunțat că vrea ca, până la sfârșitul anului, să creeze un lanț de încărcare și de schimb al bateriilor electrice pentru camioanele reconvertite care circulă pe coasta de Est.
Bateriile se vor încărca de la soare, iar demontarea/montarea lor pe mașini durează doar patru minute, pe lateralul șasiului, în locul rezervoarelor de motorină.
În afara de acesta, același Lex Forsyth și-a prezentat JCM 540, modulul de conversie electrică de 540kW (circa 720CP) dedicat trenurilor rutiere australiene cu două sau mai multe semiremorci. Acesta cuprinde într-un mod foarte compact, alături de motorul de tracțiune electrică și toate sistemele auxiliare pneumatice, hidraulice, aerul condiționat și toată electronica de putere. Respectivul modul se prinde pe cadrul camionul fix în aceleași locuri ca motoarele diesel, păstrându-se inclusiv radiatoarele și cutia de viteze cu 16 trepte. Compania are deja 160 de comenzi ferme și peste 400 de solicitări de ofertă.
Toată conversia costă 170.000 de dolari, iar pentru condițiile din Australia înseamnă recuperarea investiției în doi ani cu 180.000-200.000 km pe an sau în circa 300.000 km într-un singur an – doar din economiile de motorină și întreținere. Forsyth consideră că guvernul federal „a uitat de camioane” în ultimul său buget. În SUA, în schimb proprietarii de flote primesc un ajutor financiar de 108.000 USD pentru a-și transforma camionul electric. „Nu cred că putem trăi din ajutoarele guvernamentale, dar guvernul poate juca un rol activ măcar în clarificarea legislației și în implementarea unui set de reguli pentru vehiculele cu zero emisii. Anulați anumite prevederi ADR și apoi susțineți rețelele de reîncărcare.”
Dan ATHANASIU