Baterie electrică pe post de șasiu

Un grup de cercetători din Suedia a prezentat conceptul așa-numitei stocare a energiei fără masă – o baterie structurală care ar putea înjumătăți greutatea unui laptop, ar putea face telefonul mobil la fel de subțire ca un card de credit sau ar putea crește autonomia de rulare a unei mașini electrice cu până la 70% la o singură încărcare.

Grupul își dezvoltă în continuare conceptul pentru a crește atât rigiditatea, cât și densitatea energetică. În etapa precedentă, în 2021, bateria avea o densitate de energie de 24 Wh/kg, ceea ce înseamnă aproximativ 20% capacitatea unei baterii litiu-ion comparabile. Acum este de 30 Wh/kg.

Deși și acesta este considerabil mai mică decât la bateriile de astăzi, condițiile sunt destul de diferite. Atunci când bateria face parte din structura în sine și poate fi realizată inclusiv dintr-un material ușor, greutatea totală a vehiculului este mult redusă. În acest caz, nici nu este nevoie de atât de multă energie pentru a propulsa un vehicul electric.

Când vine vorba de vehicule, desigur, există cerințe riguroase asupra designului pentru a fi suficient de rezistent pentru a îndeplini cerințele de siguranță.

Pentru această aplicație, celula structurală a bateriei și-a crescut semnificativ rigiditatea în ultimii trei ani. Aceasta înseamnă că materialul poate suporta sarcini la fel de bine ca aluminiul, dar cu o greutate mai mică.

Bateriile structurale sunt materiale care, pe lângă stocarea energiei, pot suporta sarcini mecanice. În acest fel, materialul bateriei poate deveni parte a materialului de construcție propriu-zis al unui produs, ceea ce înseamnă că se poate obține o greutate mult mai mică, de exemplu, pe automobilele electrice.

Atunci când mașinile, avioanele, navele sau computerele sunt construite dintr-un material care funcționează atât ca baterie, cât și ca structură portantă, greutatea și consumul de energie vor fi reduse radical. În bateria respectivă, ionii de litiu sunt transportați între bornele bateriei printr-un electrolit de tip gel, în loc de lichid.

Dan ATHANASIU
dan.athanasiu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.