China nu este doar cel mai mare, și mai diversificat, constructor de autovehicule rutiere electrice, de departe, dar vrea să fie perceput la fel, în orice alt tip de transport, inclusiv naval.
Fără a divulga vreun preț de fabricație sau vreun amănunt legat de costurile de operare și eficiență, aflăm dintr-o știre din China, că pe faimosul fluviu Yangtze, va circula o navă electrică ce poate transporta 700 de containere pe o rută de circa 1.000 de kilometri.
Nava electrică folosește baterii interschimbabile care pot fi schimbate pe traseu. Nava este prima dintre cele două destinate rutei și este alimentată de două motoare principale de 900 kW. Sistemul de schimbare a bateriilor navei rezolvă problema timpului. Dintre cele 700 de containere îmbarcate, 36 sunt ocupate cu baterii ca unități interschimbabile. Operatorul navei, Cosco Shipping Heavy Industry, a dezvăluit la prezentarea proiectului că fiecare unitate de baterii interschimbabile este găzduită în containere de 20 de picioare, cu o capacitate de 50.000 kWh.
Cargoul electric folosește un sistem de control inteligent care asigură eficiență maximă și, de exemplu, potrivește exact consumul de energie la nevoile navei. Viteza navei container depinde de ora planificată de sosire, de sensul de mers și de capacitatea rămasă a bateriei.
Dan ATHANASIU