CATL a prezentat o nouă tehnologie supranumită „baterie condensată”, care promite o densitate de energie de 500 Wh/kg la nivelul celulei.
Gigantul chinez de baterii îl consideră potrivit pentru avioanele electrice, dar are în vedere și utilizarea în vehiculele rutiere, producția de serie urmând să înceapă anul acesta.
O celulă a bateriei cu o densitate de energie de 500 Wh/kg ar face probabil viabile comercial multe aplicații de aviație, dar de asemenea, ar face să progreseze vehiculele rutiere. Bateriile vehiculelor ar putea deveni mai mici și mai ușoare cu cei 500 Wh/kg (în loc de 200 până la 300 Wh/kg din prezent). Acest lucru ar permite producătorilor să construiască mașini electrice mici cu autonomia mai mare dorită de mulți clienți, disponibile acum doar în vehicule mai mari. Sau vehiculele utilitare ar putea intra mai bine pe piață și pot funcționa cu sarcini mai grele.
Denumită oficial baterie cu „Materie condensată”, noile celule prezintă o siguranță ridicată și tocmai acea densitate mare de energie. În prezentare, au putut fi văzute atât în versiunea plic cât și o celulă prismatică cu carcasă solidă.
În fizică, „materia condensată” se referă la materiale în stare de agregare solidă și lichidă, în loc de gaz și plasmă. Acestea includ, de exemplu, elementele fundamentale din spatele aliajelor, metalelor, semiconductorilor, izolatorilor și membranelor, dar și fenomene fizice precum conductivitatea electrică, electricitatea sau magnetismul – toate domeniile relevante pentru electromobilitate.
CATL a dezvoltat o structură de plasă adaptativă la scară microscopică care reglează forțele de interacțiune între atomi. Acest lucru poate lua în considerare modificările reacțiilor electrochimice cu densitate energetică ultra-înaltă.
În plus, bateria condensată folosește o serie de inovații în componentele individuale ale celulei bateriei, inclusiv folia separatoare, un „catod de înaltă energie” nespecificat și un nou tip de anod.
Dan ATHANASIU