O nouă dezbatere a apărut în Olanda: la încărcarea bateriilor camioanelor electrice, șoferul trebuie să treacă tahograful pe „pauză” sau pe „alte activități”?
Olanda este una dintre țările cu cea mai mare pondere a camioanelor electrice, în special datorită subvențiilor guvernamentale. Numărul în creștere de vehicule de marfă fără emisii a generat și această dezbatere: staționarea camionului la stația de încărcare ar trebui considerată pauză sau timp de lucru.
Problema apare deoarece majoritatea șoferilor de distribuție din Olanda, unde camioanele electrice sunt folosite în general, sunt plătiți la oră, pe baza înregistrărilor din tahograf. Astfel, problema poate afecta direct salariile șoferilor.
Regulamentul 561/2006, ce reglementează orele de lucru ale șoferilor, nu face nicio referire la procesele de încărcare a bateriilor camioanelor electrice. Totuși, Confederația Organizațiilor de Inspecție în Transportul Rutier din UE (CORTE) și-a prezentat opinia pe acest subiect.
CORTE spune că, dacă șoferul trebuie să supervizeze procesul de încărcare sau să intervină în timpul lui, perioada ar trebui contabilizată ca „altă activitate”.
Pe de altă parte, dacă după conectarea încărcătorului șoferul poate face orice, inclusiv să plece de lângă vehicul, procesul de încărcare nu afectează timpul de lucru. În acest caz, perioada dintre conectarea și deconectarea de la priză poate fi considerată „pauză”.
Totuși, problema este una cu totul nouă, iar o reglementare clară este așteptată abia după popularizarea tehnologiei.
Ionuț PĂDURARU
ionut.paduraru@ziuacargo.ro