A treia mare licitație pentru 4.675 de autobuze electrice din India, publicată în ianuarie 2023, a fost un eșec din cauza modelului de finanțare ales.
Respectiva schemă de finanțare a determinat majoritatea producătorilor locali consacrați, cum ar fi Tata Motors, Ashok Leyland și PMI Electro Mobility, să nu participle în această rundă de licitație.
A existat o singură ofertă de la EKA de către Pinnalce Mobility Solutions. Cele 4.675 de autobuze electrice urmau să fie livrate în trei regiuni, în Delhi, Kerala și Telangana.
Autobuzele trebuiau să fie achiziționate centralizat și apoi puse la dispoziție operatorilor de transport, pentru care aceștia să plătească o anumită sumă per kilometru pe parcursul a doisprezece ani.
Majoritatea producătorilor au fost îngrijorați de costurile operaționale ridicate, instabilitatea financiară a întreprinderilor de transport de stat și temerile legate de lipsa de control a șoferiilor de autobuze. În plus, interesul pentru predarea controlului autobuzelor către companiile de transport de stat a fost scăzut. Și, după cum s-a raportat, firmele de transport urmau să aibă acces la subvențiile statului, nu și producătorii – ceea ce, la rândul lor, ar fi scumpit substanțial autobuzele.
Dan ATHANASIU