Noi transportoare modulare autopropulsate (SPMT) de la Mammoet au început să funcționeze la instalația internațională de cercetare a fuziunii nucleare ITER, din sudul Franței.
Echipamentul este folosit pentru a transporta componente grele pentru construcția celui mai mare tokamak din lume: un dispozitiv folosit pentru a dovedi fezabilitatea fuziunii ca sursă pe scară largă de energie fără carbon.
Mammoet își sprijină clientul DAHER, pentru a transporta componente-cheie, inclusiv bobine de câmp toroidal de 367 t și sectoare de vase cu vid de 440 t. Două combinații de 12 linii de axe ale SPMT sunt utilizate în interiorul unității, pentru a muta componentele de la zona de depozitare, la zona de asamblare.
În șase luni, Mammoet a efectuat teste extinse cu terți, cum ar fi teste de izolare fonică și interferențe electrice. De asemenea, a efectuat peste 100 de ore de testare, folosind diferite tipuri de mărfuri, pentru a demonstra că tehnologia poate îndeplini sarcini de zi cu zi cu o baterie plină. Anterior, transferurile de componente se făceau folosind unități diesel convenționale, care sunt mai gălăgioase și generează emisii de carbon și particule fine de praf, care trebuie filtrate și evacuate din locații interioare.
Deoarece tokamak-ul trebuie construit într-un mediu curat, în care umiditatea, temperatura și particulele sunt toate controlate, noua soluție de transport aduce beneficii majore. Pe lângă faptul că este mai curat și mai silențios, ePPU poate alimenta ambele linii de SPMT-uri simultan. Aceasta înseamnă că și mișcările mai complicate, care necesită ca acestea să lucreze în tandem, pot fi efectuate complet electric.
Dan ATHANASIU
dan.athanasiu@ziuacargo.ro