O echipă de cercetători ai Universității din Birmingham lucrează la e-Thermal Bank, un sistem termo-chimic bazat pe microunde, pentru controlul climatic al vehiculelor electrice, care ar putea extinde chiar și cu 70% raza de acțiune a vehiculului.
Sistemul funcționează ca sursă secundară de energie în interiorul vehiculului, eliberând bateria de sarcina de a încălzi sau răci habitaclul și crescând, astfel, autonomia. Acesta acționează prin cuplarea unei pompe de căldură chimică cu energia microundelor, furnizând cabinei încălzire sau aer condiționat la cerere, cu o densitate energetică mai mare decât bateriile. Procesul de funcționare este complicat de explicat; energia microundelor disociază o serie de vapori solizi de lucru și condensează vaporii în lichid. Acest proces de încărcare stochează energia în interiorul mașinii, în interiorul băncii e-Thermal. Mai clar este că sistemul termochimic are o densitate de 1.600 Wh/kg, cu mult mai mare față de cea a bateriilor litiu-ion, de aproximativ 700 Wh/Kg.
Dan ATHANASIU
dan.athanasiu@ziuacargo.ro