Premieră pentru România! Ajutor de stat pentru camioane cu emisii zero

Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) a anunțat, pe 6 decembrie, demararea procesului de consultare publică pentru Schema de ajutor de stat privind sprijinirea investițiilor destinate achiziției de vehicule cu emisii zero pentru transportul rutier. Sunt vizate, de asemenea, transportul feroviar, maritim și pe căi navigabile interioare.Potrivit anunțului de pe site-ul instituției, schema este finanțată prin Fondul pentru Modernizare și urmărește tranziția către mobilitatea verde, în conformitate cu obiectivele Pactului Verde European și țintele stabilite prin pachetul „Fit for 55”.

„Scopul principal este sprijinirea operatorilor de transport pentru a reduce emisiile de gaze cu efect de seră (GES), prin achiziția vehiculelor nepoluante și modernizarea flotelor existente. Schema contribuie la atingerea obiectivului de 80.000 de vehicule grele electrice în UE până în 2030 și o reducere de 90% a emisiilor din transporturi până în 2050, comparativ cu 1990”, precizează MTI.

Criterii de eligibilitate

Schema se adresează operatorilor de transport rutier, feroviar, maritim și pe căi navigabile interioare din România, și, conform MTI, sunt eligibile proiectele care se încadrează în una dintre cele două submăsuri, de mai jos:
Submăsura 1
Achiziția vehiculelor grele de marfă (dubiță sau camion), cu o greutate brută proiectată fără încărcătură mai mare de 3,5 tone, alimentate de o baterie electrică, care poate fi încărcată și reîncărcată numai prin conectarea la o sursă externă de energie electrică pentru a se califica drept vehicule cu emisii zero.
Submăsura 2
Modernizarea vehiculelor pentru transportul feroviar, maritim și pe căi navigabile interioare pentru a se califica drept vehicule nepoluante sau vehicule cu emisii zero.

Bugetul

Bugetul total alocat schemei este de 300 de milioane de euro, disponibil prin Fondul pentru modernizare pentru perioada 2024-2029. Bugetul mediu anual este estimat la 120 de milioane de euro, iar valoarea maximă a finanțării pentru un beneficiar nu poate depăși 15 milioane de euro. Cheltuielile neeligibile vor fi suportate integral de către beneficiar.
Schema de ajutor de stat publicată spre consultare poate fi accesată la finalul articolului.
Operatorii interesați pot trimite observații sau propuneri până la data de 16 decembrie 2024.

UNTRR, implicată direct în negocierile cu autoritățile

De menționat că în 2023, Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a realizat un document de poziție privind subvenționarea achiziției de camioane verzi cu combustibili alternativi (emisii reduse și zero) și a infrastructurii aferente. Documentul de poziție a fost prezentat în cadrul întâlnirilor cu ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Tánczos Barna, reprezentanții Consiliului Concurenței și cei ai Administrației Fondului pentru Mediu.

Uniunea a continuat, în 2024, discuțiile cu reprezentanții Guvernului, Parlamentului și Președinției României. Pentru ca, în perioada 25 noiembrie-2 decembrie 2024, UNTRR să poarte discuții cu reprezentanții MTI, fiind, de asemenea, transmis ministerului documentul de poziție „Subvenționarea achiziției de camioane electrice și a dezvoltării infrastructurii aferente din fondul de modernizare”. Potrivit Uniunii, anunțul privind schema de ajutor prezentată mai sus a fost publicat în urma acestor discuții.

Schema de ajutor de stat:

Download

Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.