Prețuri minime pentru mașinile chinezești, în Europa

Bernd Lange, președintele comitetului pentru comerț al Parlamentului European, a declarat că tarifele speciale ale UE pentru vehiculele electrice fabricate în China ar putea fi regândite.

Potrivit lui Lange, UE și China „sunt aproape de un acord: China s-ar putea angaja să ofere mașini electrice în UE la un preț minim”. El nu a mai detaliat chestiunea, dar a adăugat: „acest lucru ar elimina denaturarea concurenței prin subvenții neloiale, motiv pentru care tarifele au fost introduse inițial”.

Chiar dacă tarifele speciale au intrat în vigoare la 30 octombrie, ambele părți au continuat să se întâlnească cu ușile închise pentru a găsi o soluție diferită. Opțiunea ca producătorii de mașini chinezi să fie de acord cu un preț minim pentru care să-și vândă mașinile electrice în Europa nu este nouă. Cu toate acestea, UE a respins anterior o astfel de ofertă. Pe atunci se vorbea de un preț minim de 30.000 de euro.

„SUA au impus tarife de 100% pentru a ține vehiculele electrice din China în afara pieței. Nu facem asta în UE. vrem doar concurență loială”, a spus Lange. „În acest moment, avem puțin sub 200 de produse care fac obiectul unor taxe compensatorii.” El a adăugat că multe dintre aceste produse au venit din China, dar nu toate. Există și produse din SUA sau Emiratele Arabe Unite – deși nu se referă la vehicule electrice.

Chiar dacă tarifele speciale pentru mașinile electrice fabricate în China sunt în vigoare de aproape o lună, există câteva motive pentru care negocierile continuă. În mod evident, China dorește ca producătorii săi de automobile să aibă succes în Europa și crește presiunea asupra UE. La începutul acestei luni, a intentat un proces la Organizația Mondială a Comerțului (WTO), în speranța de a limita tarifele speciale. Producătorul de automobile SAIC, care este supus celor mai mari tarife speciale, a luat recent chestiunea în propriile mâini, spunând că va depune un proces la Curtea de Justiție a Uniunii Europene pentru a-și proteja drepturile și interesele.

Pe de altă parte, cancelarul german Olaf Scholz a fost împotriva tarifelor încă de la început. „Olaf Scholz are o evaluare diferită a tarifelor la mașinile electrice din China, deoarece producătorii germani au o piață în China”, a spus Lange. Politicianul german s-a temut că vor exista măsuri compensatorii care ar putea afecta producătorii auto germani. De fapt, Beijingul a amenințat că va face exact asta.

Cu toate acestea, Lange vede lucrurile puțin diferit. „De exemplu, avem deja taxe compensatorii între 40 și 80% la bicicletele electrice chinezești. Partea chineză a mormăit despre asta, dar în cele din urmă a acceptat-o”, a declarat Lange. Când sau dacă tarifele speciale vor fi cu adevărat eliminate, rămâne de văzut. Lange a sugerat că un acord este iminent.

Dan ATHANASIU
dan.athanasiu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.