Comisia Europeană, executivul UE, a anunțat încheierea anchetei sale antisubvenție, care a dus la impunerea unor taxe compensatorii definitive asupra vehiculelor electrice produse în China.
Măsurile vor expira la sfârșitul unei perioade de cinci ani, cu excepția cazului în care o revizuire este inițiată înainte de această dată. Ca răspuns, China a depus o plângere în temeiul mecanismului de soluționare a litigiilor al Organizației Mondiale a Comerțului.
China a subliniat în mod repetat că ancheta antisubvenție a UE asupra vehiculelor electrice fabricate în China este irațională și plină de numeroase probleme de neconformitate și este o mișcare protecționistă sub pretextul „concurenței loiale”, a declarat Ministerul Comerțului într-o declarație online.
Noile tarife ale UE vor varia de la 7,8% pentru producția chineză a producătorului american de vehicule electrice Tesla Inc, la 18,8% pentru Zhejiang Geely Holding Group și până la 35,3% pentru producătorul auto din Shanghai SAIC Motor Corp, în plus față de existenta taxă UE de 10% la mașinile importate.
Alți producători chinezi de vehicule electrice se confruntă cu un tarif mediu de 20,7 la sută, cu tarife ajungând până la 35,3 la sută pentru cei clasificați drept „necooperanți”. Observatorii pieței au avertizat că aceste tarife suplimentare vor intensifica probabil fricțiunile comerciale dintre China și UE și pot declanșa o creștere globală a protecționismului comercial în industria auto.
În prezent, echipele tehnice din ambele părți sunt angajate într-o nouă fază de consultări, potrivit Ministerului Comerțului. Chen Huiqing, șeful filialei de servicii juridice la Camera de Comerț Chineză pentru Import și Export de Mașini și Produse Electronice din Beijing, a declarat că discuțiile rămân cea mai eficientă modalitate de a preveni escaladarea tensiunilor economice și comerciale bilaterale.
Dan ATHANASIU
dan.athanasiu@ziuacargo.ro