Regulamente UE pentru baterii

În ultimii ani, UE a pregătit un nou regulament pentru a reglementa toate tipurile de baterii – inclusiv bateriile pentru vehicule electrice – pe tot parcursul ciclului lor de viață, pentru a promova economia circulară.

Regulamentul a intrat în vigoare în august 2023. Majoritatea prevederilor sunt în vigoare de la jumătatea lunii februarie 2024.

Comisia UE, care a lansat inițiativa 2020, vrea acum să modifice un aspect al regulamentului. Mai exact, se referă la calculul amprentei de CO2 a bateriilor auto. Din 2027, raportul național de energie electrică urmează să servească drept bază de calcul în locul energiei electrice efectiv utilizate.

Industriei auto germane nu-i place deloc acest lucru, căci mixul național de energie electrică este mai rău decât în alte țări din cauza ponderii cărbunelui și gazului în generarea de energie, spre deosebire de Franța care se bazează pe energie nucleară sau generează deja mai multă energie electrică din surse regenerabile.

Producătorii vor să-și construiască bateriile mai ecologic prin contracte individuale (așa-numitele acorduri de cumpărare a energiei, pe scurt PPA) cu furnizorii de energie electrică și acum se plâng că bateriile auto din producția germană sunt considerate mai „murdare” decât sunt în realitate, din cauza inițiativei.

Există, de asemenea, temeri că investițiile în fabricile de baterii cu o amprentă de carbon deosebit de scăzută vor scădea. Punctele-cheie ale regulamentului sunt declarații și etichetare obligatorii – inclusiv în ceea ce privește componentele bateriei și proporția de materii reciclate – precum și un „pașaport pentru baterie” și un cod QR. Pentru a oferi statelor membre și operatorilor economici de pe piață suficient timp pentru a se pregăti, cerințele de etichetare se vor aplica din 2026, iar codul QR din 2027.

Cantitățile minime de materiale recuperate din bateriile uzate au fost stabilite la 50% până în 2027 și 80% până în 2031 pentru litiu, iar 90% până în 2027 și 95% până în 2031 pentru cobalt, cupru, plumb și nichel. O anumită proporție din aceste materiale recuperate trebuie utilizată în baterii noi. Cerințele minime urmează să intre în vigoare probabil în 2031, și se ridică la 16% pentru cobalt, 85% pentru plumb și 6% pentru litiu și nichel.

La 13 ani de la intrarea în vigoare, în 2036, acestea vor crește la 26% pentru cobalt, 12% pentru litiu și 15% pentru nichel. Cota de plumb va rămâne aceeași.

În viitor, producătorii vor trebui să verifice proveniența materiilor prime pe care le folosesc și condițiile de muncă din lanțul lor de aprovizionare. Cu toate acestea, există excepții pentru companiile mici și mijlocii.

Dan ATHANASIU
dan.athanasiu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.