Până ce Comisia UE cade la pace cu producătorii de autovehicule și cu autoritățile naționale (care dau subvenții doar pentru cumpărarea de autovehicule noi) o serie de companii curajoase s-au apucat de reconversia camioanelor și autobuzelor deja existente.
Este evident pentru oricine are puțină sinceritate că transformarea unui vehicul este mai ieftină pentru proprietar și mai prietenoasă cu mediul înconjurător.
Lunaz, una dintre aceste companii aflată în Marea Britanie, ce-i drept afară din UE, a început să modifice camioane Econic de gunoi. Planul lor este ca cei 300 de angajați să convertească până la 1100 de astfel de vehicule ân fiecare an. Transformarea nu se rezumă doar la aruncarea motorului Diesel și a rezervorului de motorină, ci cuprinde inclusiv modificări în domeniul ergonomiei și siguranței. Toată lucrarea durează doar 11 zile, iar garanția este de șapte ani, motiv pentru care inclusiv steaua de pe cabină dispare, fiind înlocuită cu propriul logo. Mai există și ideea ca după perioada de garanție electrică, vehiculele vor intra din nou în întinerire.
Lunaz folosește un motor de 370kW care antrenează prin intermediul unei cutii de viteze cu două trepte roțile în față, iar bateriile sunt amplasate pe laterale cadrului, în ampatament. În funcție de dorința clienților se pot comanda 4-6 pachete de baterii de câte 65,5kW fiecare. La bord mai există și un redresor de 22 kW, camioanele având suficient curent pentru o zi de lucru, ele sunt încărcate doar noaptea la garaj.
Dan ATHANASIU