Europa este pe cale de a pierde cursa pentru a deveni o putere globală în domeniul bateriilor, deoarece accesul la materii prime rămâne un obstacol major, alături de costuri în creștere și concurență acerbă, se arată într-un raport al Curții de Conturi Europene (ECC).
Raportul a avertizat că UE ar putea să nu îndeplinească obiectivele climatice, deoarece aceste eforturi se bazează în mare măsură pe utilizarea vehiculelor electrice care funcționează cu baterii formate dintr-un cocktail de metale, de la cobalt la nichel și litiu.
ECC, a declarat că aproape una din cinci mașini noi înmatriculate în UE în 2021 avea o priză electrică. Cererea se așteaptă să crească, aproximativ 30 de milioane de vehicule cu emisii zero se estimează că vor ajunge pe drumurile europene până în 2030, iar vânzarea de mașini noi pe benzină și diesel va fi interzisă în 2035. Cu toate acestea, strategia UE nu a ținut cont de capacitatea de a satisface această nouă cerere de baterii.
Pe scurt, există riscul ca fie UE să-și rateze obiectivele privind emisiile pentru 2035, fie să atingă acest obiectiv prin bateriile importate… care ar dăuna industriei europene și ar veni la prețuri foarte mari din țări terțe. Aprovizionarea cu materii prime a UE este concentrată în câteva țări cu riscuri geopolitice care ar putea duce la lipsuri. Pentru cinci materiale cheie, dependența UE de import a fost în medie de 78%, a spus CCE. UE nu trebuie să ajungă în aceeași poziție dependentă cu baterii, așa cum se întâmplă cu gazele naturale din Rusia.
Aproximativ două treimi din cobaltul mondial provine din Republica Democrată Congo, 40% din grafitul natural provine din China, iar UE depinde în totalitate de importurile de litiu rafinat. China însumează 76% din capacitatea globală de producție a bateriilor.
Extracția litiului în Europa va începe mult mai târziu. Portugalia, care deține cele mai mari rezerve de litiu din UE, nu speră ca producția să înceapă până în 2026.
Dan ATHANASIU