În SUA, Departamentul pentru Energie a lansat în 2010, primul program SuperTruck, dând echipelor de producători, Cummins și Peterbilt, Volvo Group și Daimler Trucks North America și International Navistar, sarcina să îmbunătățească eficiența generală a transportului de marfă cu 50%, măsurată în tone mile per galon.
Din 2019, programul SuperTruck II și-a propus să ducă și mai departe potențialul de creștere a eficienței, provocând producătorii să cerceteze, să dezvolte și să demonstreze o îmbunătățire mai mare de 100% a eficienței transportului de marfă a vehiculelor. Deja rezultaltele finale au început să apară, deși încă nu sub o formă centralizată.
Dintre toți patru producătorii, cel mai spectaculos camion l-a avut Volvo Trucks. Ca și ceilalți, au folosit orice „tertipuri” tehnice pentru a reduce consumul de motorină – cel mai radical, fiind introducerea unui motor/generator de 48 V, care recuperează energia de frânare folosită apoi pentru accesoriile cabinei și motorului.
Spre deosebire de ceilalți, care au pornit de la un șasiu clasic 6×4 – Daimler a inventat o transmisie/suspensie care se transformă ocazional în 6×2 – Volvo a folosit drept bază de pornire un 4×2 cu un cadru de aluminiu. El a tăiat din greutatea fiecărei componente, folosind, spre exemplu, roți de 19,5 țoli, inclusiv la semiremorcă. Ansamblul a ajuns să cântărească 12,3 t.
SuperTruck 2 al lui Volvo a obținut, confom producătorului, o eficiență a transportului de 134%. Este o mare performanță, însă nu una absolută, căci versiunea similară a lui Navistar a ajuns la 170%, producătorul lăudându-se cu 18 l/100 km în condiții reale de exploatare. Randamentul total al motorului fiind de 55%. Din comunicatul lui Daimler am reținut mai puțin numerele, cât atitudinea constructorului „Cu siguranță susținem tehnologia cu emisii zero și o vedem ca o cale de urmat pe termen lung, dar există multe provocări pentru a ajunge acolo. Proiecte precum SuperTruck ne ajută să reducem acum profilul de emisii al flotelor. Dieselul va rămâne alegerea predominantă pentru propulsie în viitorul previzibil, deoarece se potrivește 100% cu toate aplicațiile. Rămâne cel mai rentabil și eficient mod de a transporta bunuri și oameni, și nu am terminat cu el.”
Dan ATHANASIU