Statele membre ale Uniunii Europene par împărțite în privința tarifelor la vehiculele electrice importate din China. Douăsprezece țări au votat pentru tarifele speciale, într-un vot fără caracter obligatoriu. Cu toate acestea, patru guverne au votat împotriva măsurii, iar unsprezece s-au abținut.
Un vot obligatoriu va avea loc la începutul lunii noiembrie. Tarifele ar fi, apoi, adoptate oficial, cu excepția cazului în care cel puțin 15 state membre (sau 65 la sută) vor vota împotrivă. Reuters subliniază că, dacă rezultatul este similar cu cel al votului consultativ, Comisia UE ar aplica tarife. Cu toate acestea, nu este clar cum vor vota, în noiembrie, cele unsprezece abțineri, care ar putea merge în orice direcție.
Deși nu există o comunicare oficială cu privire la vot, Reuters a aflat că Franța, Italia și Spania au susținut tarifele, în timp ce Germania, Finlanda și Suedia s-au abținut. Producătorii germani de automobile au fost destul de tranșanți cu privire la tarife, cerând Comisiei să renunțe. China este o piață mare pentru ei și se tem de contramăsuri de la Beijing.
De asemenea, tarifele speciale din UE ar afecta producătorii de automobile occidentali precum Tesla și BMW. După cum raportează Reuters, Comisia Europeană pare dispusă să reducă tarifele pentru modelele BMW și Volkswagen, care sunt construite în China și importate în UE. Ambii producători de automobile se încadrează, în prezent, în categoria OEM-urilor care nu au cooperat cu UE în timpul anchetei și vor fi supuși unor tarife de 37,6%. Dar asta nu înseamnă că au ascuns informații sau au refuzat să lucreze cu oficialii UE. Înseamnă, pur și simplu, că nu au participat activ. În cazul VW și BMW, Comisia ar fi dispusă să le clasifice drept așa-numite companii cooperante, făcându-le eligibile pentru un tarif de 20,8%, pentru modelele lor fabricate în China. Decizia nu este definitivă, dar ar putea crea un precedent pentru alți producători de automobile.
Dan ATHANASIU
dan.athanasiu@ziuacargo.ro