O nouă cercetare, realizată de CBRE, privind poziționarea sediilor celor mai mari companii de IT&C din Capitală, relevă apetența a 66% dintre jucătorii din acest domeniu către sedii în clădiri independente, care nu fac parte din parcuri de business, situate în partea de centru-nord a Bucureștiului, în Sectorul 1.
Astfel, zonele fierbinți din punct de vedere al localizării companiilor de IT&C sunt în partea de centru – nord a orașului, unde sunt și cele mai ridicate prețuri de închiriere, dar și numeroase avantaje: CBD (Piața Victoriei – Piața Charles de Gaulle), zona de nord și polul Calea Floreasca – Bulevardul Barbu Văcărescu.
Potrivit studiului, 30% dintre specialiștii IT&C din companiile analizate lucrează în zona de nord.
Studiul a luat în considerare criterii ca zona și sectorul din București în care sunt situate birourile, repartizarea specialiștilor IT&C per zonă și sector în funcție de segmentul de activitate, precum și preferințele legate de tipul de clădire.
Analiza a inclus 120 de companii care au în total circa 63.000 de angajați. Una dintre concluzii a fost apetența a
Cele mai multe companii de IT&C au optat pentru zona de centru – nord, datorită multiplelor mijloace de transport în comun care asigură legătura cu tot orașul, a accesului ușor către Aeroportul Internațional Henry Coandă și a multitudinii de restaurante, bănci, sedii ale autorităților centrale etc., existente în zonă.
Din perspectiva împărțirii pe sectoare ale capitalei, cea mai mare concentrare a sediilor centrale ale marilor jucători din IT&C se află în sectorul 1, 46% dintre companii fiind localizate aici. Pe locul secund se află sectorul 2, cu 27% dintre sedii, urmat de sectorul 6, care a atras 17% dintre companii. La o distanță apreciabilă se găsesc sectorul 5, cu 7% dintre numele importante din domeniu, care au ales să închirieze spații de birouri în zonă și sectoarele 4 (3%) și 3 (2%).
Din cele 120 de companii analizate, 25 produc software și totalizează peste 17.000 de angajați, 21 sunt jucători importanți de pe piața de hardware și însumează circa 1.900 de angajați, 18 activează pe piața de consultanță și au un personal ce depășește 6.000 de oameni. Din segmentul dedicat centrelor de contact și diverselor servicii IT au fost incluse în cercetare 8 companii, care au împreună aproximativ 1.900 de angajați, iar cel mai mare număr de companii analizate provin din segmentul telecomunicațiilor: 34, cu un total de circa 31.000 de angajați. Din ansamblul jucătorilor cuprinși în cercetarea CBRE, 10 sunt companii producătoare de echipamente de birou, care au aproximativ 1.000 de angajați.
În ce privește repartizarea pe diverse segmente ale pieței de IT&C a angajaților incluși în studiu, aproape jumătate (49%) lucrează în telecomunicații și domenii conexe (echipamente, infrastructură și servicii de telecomunicații), 30% în companii producătoare de software, 10% în firme de consultanță. Mai puțin de 10% dintre angajați își desfășoară activitatea în centre de contact și servicii IT, companii producătoare de hardware și echipamente de birou.
“CBRE este o companie care se concentrează foarte mult pe cercetarea pieței imobiliare, din perspectiva beneficiarilor cărora ne adresăm, atât direct cât și indirect. Este important să știm ce nevoi au oamenii care lucrează în companiile cliente ale CBRE, pentru a le oferi cele mai bune servicii. Dacă angajatul este mulțumit, compania chiriașă și dezvoltatorul clădirii vor fi la rândul lor mulțumiți. Astfel, după ce în două dintre studiile precedente am examinat criteriile care contribuie la îmbunătățirea mediului de lucru din birourile din București, dar și nevoile angajaților în funcție de generația căreia îi aparțin, a venit momentul să analizăm piața de IT&C, dinspre care vin cele mai multe cereri de închiriere în prezent, atât în București cât și în țară. Datele pe care le obținem, și pentru care beneficiem de sprijinul global al echipelor CBRE, sunt o resursă importantă pentru colegii mei din restul departamentelor, care astfel pot oferi clienților soluțiile cele mai potrivite atât companiei lor, cât și caracteristicilor pieței locale”, a declarat Daniela Boca, Directorul Departamentului de Cercetare al CBRE Romania
Departamentul de Cercetare al CBRE a fost înființat în România în 2008, și pe langă experiența locală, dobandită până acum, beneficiază și de resursele, know how-ul și maturitatea echipelor solide existente în rețea, atât la nivel global, cât și regional. Sub coordonarea Danielei Boca din anul 2018, Departamentul de Cercetare realizează studii și analize de piață atât la cererea clienților, cât și cercetări de piață utilizate în cadrul CBRE la nivel local, dar și în regiunea EMEA (Europa, Orientul Mijlociu și Africa). De-a lungul timpului, Departamentul de Cercetare al CBRE Romania a realizat numeroase studii și rapoarte de piață, dedicate segmentelor pieței imobiliare în care compania este activă: spații de birouri, spații comerciale și industriale, devenind unul dintre punctele de referință în analiza pieței imobiliare din România.