COVID-19: Provocarea anului 2020 în logistică, și nu numai…

COVID-19 – o denumire care nu anunța nimic. A început ca o gripă nouă în China, regiunea Hubei, orașul Wuhan, la 800 de kilometri depărtare de Shanghai și 1.150 kilometri de Beijing, înaintea celei mai mari migrații din lume, Anul Nou Chinezesc. Această sărbătoare este cea mai importantă din an, chinezii vizitându-și familiile și părăsind, în acest context, marile metropole.

Florin Cârmaciu

A m fost în Shanghai, în perioada 19-25 ianuarie, pentru a sărbători cu angajații noștri so sirea Noului An Chinezesc. Am văzut cu ochii noștri un oraș de 25 de mi lioane de locuitori aproape pustiu, fără ambuteiaje și aglomerație pe principalele bulevarde de promenadă. Toți erau plecați, iar cei din Shanghai ur măreau, la fel ca și noi, informații despre evoluția virusului în regiunea Hubei.

Au început să se impună restricțiile pentru o populație de 50 de milioane, izolată în speranța monitorizării și eradicării virusului. Deoarece situația a devenit critică, guvernul chinez a decis extinderea vacanței cu o săptămână, lucru care, deja, afecta destul de mult economia. Lucrurile au evoluat rapid și s-a luat decizia ca vacanța în regiunile Shanghai, Beijing, Shenzen și Hong Kong să continue până pe 10 februarie.

În tot acest timp, marea majoritate a liniilor aeriene a decis să suspende zborurile de pasageri (grupul Lufthansa, grupul IAG, Swiss Air, Air France/KLM, Qatar, Turkish Airlines și inclusiv unele companii de cargo). Astfel, întreaga capacitate de pasageri și cargo a scăzut dramatic.

În acest timp, Hyundai Motors a anunțat suspendarea producției, din lipsă de componente, târgul de la Barcelona (cel mai mare în domeniul tehnologiei) a fost anulat, liniile maritime au anulat transporturile din și spre China, iar o mare parte din companiile feroviare a suspendat cursele China-Europa.

Multe dintre fabricile din China nu de maraseră, încă, producția, în prima partea a lunii martie, chiar dacă situația se dezmorțise un pic. Pe de altă parte, cei care începuseră să lucreze aveau foarte multe comenzi de recuperat. Carantina constituia, în continuare, principala problemă.

În paralel, lipsa măștilor chirurgicale, a soluțiilor de dezinfectat și teama au determinat oamenii să lucreze de acasă, atunci când profilul de activi tate a permis acest lucru.

De asemenea, granița China-Hong Kong a fost închisă, ceea ce a cauzat o și mai mare restrângere a capacității de transport.

Pentru prima dată în ultimii ani, au crescut exporturile din EU către China, vizând, în mare parte, materialele umanitare trimise de guvernele europene.

La ce să ne așteptăm

• Întârzieri masive în producția auto, farmaceutică și a bunurilor de larg consum.

• Creșterea prețurilor de transport pe ruta China-Europa, aerian, feroviar, maritim și rutier. În acest moment, ratele se modifică de la o zi la alta, iar creșterile sunt semnificative.

• Transportul rutier din China către Europa este o soluție extrem de competitivă, în acest moment, funcțională (este un serviciu pe care noi îl oferim în continuare).

• Pierderi masive în economia chineză, care vor afecta toată Asia.

• Probleme masive în Coreea de Nord, care importă 90% din China.

• Scăderea prețului pentru petrol, în condițiile în care consumul Chinei a scăzut considerabil.

• Falimente răsunătoare în domeniile turismului și probleme ale unor companii aeriene (Cathway, Hong Kong Airlines), care au trimis în concediu fără plată 200.000 de angajați.

• Scăderea profitului marilor operatori logistici cu birouri în China.

• O nouă criză economică.

Ce se poate face

Regândirea supply chainului, prin identificarea unor rute noi de transport, a unor furnizori noi și a unor noi piețe de desfacere.

Florin CÂRMACIU

director de vânzări Dream Cargo Services

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.