Ministrul Ioan Rus a declarat ieri, la întâlnirea cu reprezentanții Aeroclubului României, ai Autorității Aeronautice Civile și ai Companiei Naționale Aeroporturi Bucuresti, că “începe să înțeleagă ce se întâmplă” şi „ce ar trebui făcut” cu companiile din subordinea Ministerului Transporturilor pentru “a le pune pe picioare”. Rus a preluat şefia Transporturilor în urmă cu aproape o lună, după demisia lui Dan Şova.
“Încep să înțeleg ce se întâmplă și înțeleg și ceea ce ar trebui făcut. Experiență de business am, educația pe partea aceasta este una nemțească, mai degrabă, dat fiind faptul că tot timpul am avut reprezentanța unor firme germane în special și nu numai, cred că mai pricep câte ceva și voi reuși împreună cu colegii mei care conduc aceste companii să le punem pe picioare”, a spus Ioan Rus.
Această vizită de lucru se înscrie într-un program de întâlniri pe care ministrul Transporturilor le are cu reprezentanții tuturor companiilor care funcționează sub autoritatea/în subordinea Ministerului Transporturilor, precizează un comunicat al MT remis redacţiei.
“Studiem la nivelul Ministerului evoluția fiecărei companii, obiectivul meu ca ministru fiind acela de a aduce fiecare companie din Ministerul Transporturilor pe profit. Este foarte complicat să exiști într-o piață concurențială atâta timp cât nu funcționezi pe profit. Prin măsuri interne vom reuși să facem acest lucru și să consolidam existența companiilor într-o piață concurențială viitoare. În acest sens am avut discuții extrem de solide cu BEI, BERD, Comisia Europeană și FMI”, a arătat ministrul Transporturilor.
Profit măcar de 1 leu
“Prin măsuri interne putem face ca o companie să facă profit 1 leu, de exemplu, deci nu e pe pierdere. Cu leul acela, compania intră în faliment în urmatoarele 6 luni, pentru că nu ii ajunge să se dezvolte . Și atunci e nevoie să adaugam leului aceluia finanțări solide pe termen mediu și lung care să-i asigure dezvoltarea, corelat acest lucru cu posibilitatea lui de a rambursa acele credite”, a explicat el.
Portul Constanţa, încă majoritar la minister
Ioan Rus a precizat că s-a întâlnit și cu administrația Portului Constanța, duminică, pentru a vedea care sunt probleme acolo și cum ar putea fi rezolvate.
“Cu toate celelalte companii am avut (întâlniri – n.r.), cu autoritățile, mai am de făcut o singură activitate pe transportul naval. Să vedem dacă la sfârșitul acestei săptămâni voi fi la Brăila sau Galați să vedem la fața locului ce probleme există pe această activitate legată de transportul naval. Problemele există (în sectorul transporturilor — n.r.), sper să găsim și soluții”, a dat asigurări Ioan Rus.
El nu a spus dacă va continua proiectul lui Dan Şova de a renunţa la 13% din cele 60% de acţiuni pe care le deţine ministerul în port în favoarea Consiliului Local Constanţa, care în prezent are numai 20%, de pe vremea Guvernului Tăriceanu. În acest fel, Şova dorea ca MT şi primăria lui Radu Mazăre să ajungă la 33% din acţiuni, iar Fondul Proprietatea, la 34%, faţă de 20%, câte deţine acum.
Managementul privat, cu avizul lui Ponta
Rus a anunţat, în schimb, că o comisie condusă de primul ministru Victor Ponta va face funcțională Ordonanța 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice. De parcă până acum, cei 4 foşti miniştri ai Transporturilor din Guvernul Ponta – Silaghi, Fenechiu, Mănescu şi Şova -, când au schimbat după bunul plac managerii companiilor de stat, ar fi încălcat actul normativ.
“S-a stabilit o comisie condusă de primul ministru, care să repună în viață în condiții funcționale Ordonanța 109 cu managementul corporativ și, prim solist acolo, să spunem, suntem tot noi, Ministerul Transporturilor, pentru că avem cele mai multe companii pe care trebuie să le aducem în situația de a avea un management performant adevărat, care să înțeleagă și să susțină exigențele specifice unei economii de piață în care, de fapt, noi existăm cu toate companiile noastre”, a declarat noul m inistru.
Magda SEVERIN