USER: 4 cazuri de utilizare a polițelor de asigurare CMR false

Uniunea Societăților de Expediții din România (USER) a primit informații cu privire la patru situații de utilizare de a polițelor de asigurare CMR false și recomandă verificarea fiecărei polițe, prin contactarea companiei emitente, în cazul oricărei comenzi de transport.

Panelul de asigurări din cadrul evenimentului organizat de USER „Romanian Freight Forwarder’s Day”

1. Compania de transport Procurement GMCD Concept (Cugir, jud. Alba) folosește, încă din luna ianuarie 2024, o poliță de asigurare CMR falsificată, sub sigla ASKO Assekuranz Broker de Asigurare.

Se menționează următoarele numere de înmatriculare autovehicule: AB 99 GLM; AB 29 GLM, AB 17 SPY, AB 27 SPY, AB 37 SPY, AB 47 SPY, AB 57 SPY.

Dar această poliță nu este emisă și recunoscută de ASKO Assekuranz Broker de Asigurare.

2. Compania de transport Stinav (Roscani, jud. Suceava) folosește, încă din luna ianuarie 2024, o poliță de asigurare CMR falsificată, sub sigla ASKO Assekuranz Broker de Asigurare.

Nici această poliță nu este emisă și recunoscută de ASKO Assekuranz Broker de Asigurare.

3. Compania de transport Tibicar Prest (Vutcani, jud. Vaslui) folosește o poliță de asigurare CMR falsificată, sub sigla JP Assekuranzmakler GmbH, dar această poliță nu este emisă și recunoscută de compania de asigurări respectivă.

Adrese de mail folosite de Tibicar Prest

denis.ekatitrust@gmail.com; c_bogdan_d@yahoo.com.

4. Compania de transport Ferotrans SV s.r.o. (SK46857079) din Slovacia folosește o poliță de asigurare CMR falsificată, sub sigla Allianz Slovenska Poistovna, dar compania de asigurări a comunicat că polița a expirat din 15.02.2016.

„Având în vedere că s-au înmulțit cazurile de fraudă și polițe de asigurări falsificate, vă rugăm să ne informați când întâlniți astfel de situații, întrucât avem în vedere câteva demersuri pentru limitarea acestui fenomen”, le transmite USER membrilor săi.

Panelul de asigurări din cadrul evenimentului organizat de USER, „Romanian Freight Forwarder’s Day”, a suscitat dezbateri interesante și aprinse

Prima ediție a conferinței „Romanian Freight Forwarder’s Day”, organizată de Uniunea Societăților de Expediții din România (USER), a avut loc pe 23 mai, la CCIR București.

Iar cum USER are ca obiectiv elaborarea unui sistem eficient de asigurări, care să vină în întâmpinarea caselor de expediții și transportatorilor, în cadrul conferinței a fost organizat un panel de discuții pe subiectul asigurărilor din domeniul transporturilor, expedițiilor și logisticii.

Alin Dicu

Invitații la acest panel au fost specialiști cu o experiență vastă, cu care USER colaborează de mult timp:

Alin Dicu, managing partner Asko Assekuranz Broker de Asigurare

Remus Nistor, director Wirtschafts – Assekuranz Makler GMBH Munchen Broker de Asigurare – Sucursala Sibiu (WIASS)

Mihai Bizineche, șef Departament Subscriere și Metodologie în cadrul Asito Kapital, Societate de asigurare – reasigurare

George Iacob-Anca, avocat Cabinet de avocatură Iacob-Anca & Asociații

Ana Maria Oriță, director general DACODA

Panelul a început cu prezentarea Asito Kapital, prin intermediul căreia, Mihai Bizineche a expus tipurile de asigurări oferite de compania sa: asigurare de garanții vamale, asigurarea bunurilor pe timpul transporturilor (Cargo), asigurare de răspundere civilă generală și legală, asigurări pentru echipă (de sănătate pentru grup, accidente persoane), asigurări pentru companie (asigurarea daunelor materiale la bunuri și întreruperea afacerii).

„S-a pus accentul pe asigurarea de garanții vamale, care reprezintă angajamentul revocabil al asiguratorului, prin care acesta garantează beneficiarului (biroul vamal) că asiguratul își va respecta obligațiile de plată ale drepturilor de import corespunzătoare mărfurilor supuse vămuirii și aflate într-un anumit regim vamal”, precizează USER.

Mihai Bizineche

Asiguratul poate fi: comisionarul vamal, casa de expediții, companiile producătoare sau de import-export.

Beneficiile asigurării de garanții vamale sunt: acces mai rapid la mărfuri prin reducerea timpilor de așteptare datorită simplificării documentației, îmbunătățirea cashflow-ului, securitate și respectarea reglementărilor, reducerea riscurilor (prin transfer și protecție în caz de insolvență), avantaj competitiv și reputațional.

În continuare, deoarece în ultima perioadă s-au înmulțit foarte mult fraudele, adică falsificarea polițelor de asigurare CMR de către cărăuși, precum și furturile de identitate, falsificarea licențelor de transport, chiar furturile de marfă, discuțiile s-au centrat pe aceste subiecte.

Ana Maria Oriță

Ana Maria Oriță, director general DACODA, a făcut o prezentare interesantă despre riscurile cu care se confruntă casele de expediții, precum și despre modalitățile de prevenție și de diminuare a acestora, concluzionând:

„Sectorul logistic se confruntă cu o serie complexă de riscuri – de la cele operaționale, la reglementări stricte și incertitudini economice. Însă, cu o abordare proactivă și strategică, aceste riscuri pot fi nu doar gestionate, ci și transformate în oportunități. Ca soluții ce se întrevăd: adoptarea tehnologiilor avansate, diversificarea tacticilor și parteneriatelor solide cu asigurători cu experiență și istoric pe acest domeniu de activitate, implicarea activă în USER și FIATA, organizații naționale și internaționale din domeniu.”

Remus Nistor

Ulterior, reprezentanții brokerilor de asigurări Asko si Wiass au răspuns unor întrebări cum sunt:

1)  În cazul furturilor de identitate, care se soldează cu dispariția mărfii, compania dvs. despăgubește pe beneficiarii asigurărilor, chiar și în situația în care angajatul casei de expediții nu a verificat cu atenție documentele operatorului de transport (licență, asigurare) înainte de a transmite comanda cărăușului?    

2) Compania dvs. are un produs care poate să acopere și Articolul 29 din CMR, inclusiv Articolul 29.2?  

3) Aveți solicitări de verificare polițe de asigurare CMR ale transportatorilor? În cât timp răspundeți la aceste solicitări? În ce mod răspundeți la aceste solicitări?

4) Există posibilitatea ca asigurătorii să își securizeze polițele de asigurare, de exemplu cu un cod QR, astfel încât să nu fie ușor de falsificat?

5) Considerați că este necesară înființarea unui Registru National al asiguraților CMR?

6) Considerați că și asigurarea CMR ar trebui să devină obligatorie, așa cum este asigurarea RCA?

7) Considerați utilă elaborarea unui software care să depisteze falsurile de documente furnizate de transportatori?

8) Ați fi dispuși să furnizați documente false pe care le-ați primit de la asigurații dvs., pentru crearea unui astfel de software?

Avocatul George Iacob-Anca a făcut precizări importante cu privire la răspunderea angajatului casei de expediții privind verificarea subcontractantilor, a documentelor furnizate de aceștia (licențe, asigurări etc), precum și la alte obligații contractuale.

Întrucât subiectul asigurărilor din domeniul transporturilor și logisticii este foarte amplu și nu a putut fi epuizat în timpul alocat panelului, USER intenționează să organizeze o conferință numai pe această temă, în toamnă. Toate detaliile vor fi transmise ulterior.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.