Page 32 - revista ZIUA CARGO
P. 32
POVESTEA PROTESTELOR (III)
Spioni, jocuri de culise
și alte provocări
De fiecare dată, în spatele fiecărui protest există negocieri. Amânări. Promisiuni făcute numai să fie dezamorsate lucrurile... care nu se concretizează niciodată. Dar există și victorii răsunătoare. Momente în care simți că merită tot efortul tău.
În acest episod al incursiunii noastre în istoriile spuse și nespuse
ale protestelor transportatorilor, rămânem în vestul țării, dar facem și o scurtă incursiune în Capitală, pentru câteva picanterii din culise.
P entru arădeanul Siegfried Mayer, totul a început firesc, din dorința de a schimba lucru- rile care nu mergeau bine, în relația cu autoritățile române sau... maghiare. 2007 a fost un an destul de tulbure, după ce legislația europeană a fost transpusă în cea maghiară, iar amen- zile ajunseseră foarte mari, dispropor- ționate față de faptele comise. „Între 2007 și 2009, începuseră să iasă la iveală acele neconcordanțe dintre le- gislația europeană și modul în care autoritățile maghiare aplicau anumite reglementări. Am luat legătura cu garda financiară și ne-am întâlnit, să vedem ce putem face”, ne-a explicat el, amintindu-și că, la acea întâlnire,
a făcut cunoștință cu reprezentanții APTE 2002, cărora li s-a alăturat, pen- tru ca, la niște ani distanță, să își con- tinue drumul ca membru FORT.
„Am încercat să creez legături cu asociațiile similare din Ungaria – cum ar fi MKFE. Dar problema de concu- rență dintre transportatorii români și maghiari și-a spus cuvântul și nu am putut crea o punte.”
Siegfried Mayer
Conferință falsă de presă
Apoi, în perioada 2008-2009, au urmat protestele, în zona Arad, când a fost implementat sistemul de întoar- cere în coadă între două sensuri gira- torii. (Circulația se bloca, astfel, singu- ră, iar poliția nu avea un motiv legal să sancționeze protestatarii.) Ulterior, în cărți a intrat și Bucureștiul și s-a înființat CNR. „Înființarea CNR a fost destul de forțată, ținând cont că, în fapt, în spatele acestei confederații se
Francisc Fodor
găseau APTE 2002 și FORT. Am par- ticipat la acțiuni de protest atât la Arad, cât și la București. Am fost prezent la negocieri și am putut observa cum punea fiecare problema. Atunci când domnul Fenechiu, ministru al transpor- turilor în acel moment, ne-a adus, personal, cafeaua, cu ocazia unor ne- gocieri, mi-am dat seama că repre- zentăm un pericol real pentru ei. Îmi aduc aminte că a fost o întâlnire falsă, urmată de o conferință de presă fake, fără ca nimic din ceea ce s-a declarat să fie publicat.”
ACTUALITATE
32 ............................................................................................................................................ decembrie 2021