Protestul transportatorilor va avea loc la finalul acestei luni, la București, după ce Primăria Capitalei a dat aprobare pentru „500 de persoane și un număr maxim de 500 de auto, până la epuizarea spațiului delimitat de desfășurare a protestului, în funcție de incidența cumulată la 14 zile a cazurilor din localitate”.
Conform unei comunicări făcute pe site-ul UNTRR, în urma discuțiilor purtate de asociațiile profesionale cu autoritățile bucureștene a fost încheiat un Protocol privind organizarea și desfășurarea adunării publice solicitată pentru data de 29 septembrie 2021, între orele 06:00-16:00. Iată comunicarea făcută de UNTRR.
„În urma depunerii la Primăria Municipiului București a cererii de autorizare a acțiunii de protest de către asociațiile patronale ale transportatorilor (UNTRR, APTE2002, ATMB, FORT, Apulum Alba Iulia, COTAR și ARTRI) în data de 7.09.2021 reprezentanții transportatorilor au fost invitați la ședința de organizare a adunării publice.
În urma discuțiilor a fost încheiat un Protocol privind organizarea și desfășurarea adunării publice solicitată pentru data de 29 septembrie 2021, între orele 06:00-16:00.
În data de 8.09.2021, Protocolul a fost discutat în comisia tehnică de circulație a PMB și Protestul a fost aprobat pentru data de 29 septembrie 2021.
Cerere pentru 5.000 de vehicule, aprobare pentru 500
Cererea transportatorilor a fost făcută pentru participarea unui un număr de 5.000 de autovehicule (capete tractor, autobuze, taxi etc.) aparținând patronatelor din domeniul de activitate și pentru circa 500 de persoane.
Însă având în vedere legislația actuală protocolul a fost încheiat pentru un număr maxim de «500 de persoane și un număr maxim de 500 de auto, până la epuizarea spațiului delimitat de desfășurare a protestului, în funcție de incidența cumulată la 14 zile a cazurilor din localitate».
Obiectul adunării publice:
- Reîncadrarea diurnei șoferilor care lucrează în transportul internațional ca venit de natură salarială și obligarea firmelor la plata (retroactivă pe 5 ani) a impozitelor și contribuțiilor sociale aferente.
- Carantinarea șoferilor.
Considerăm că măsura luată de ANAF este abuzivă și acuzăm guvernanții că fac jocul statelor vest-europene care vor să elimine concurența est-europeană de pe piața de transport internațional. În timp ce state precum Polonia, Lituania sau Ungaria își protejează proprii transportatori, România este singurul stat european care impozitează diurna. Efectele acestei măsuri sunt devastatoare, cu atât mai mult cu cât taxarea se face retroactiv, penalitățile fiind imposibil de plătit de vreo firmă.
În contextul actual, Guvernul recidivează și penalizează transportatorii pentru gradul mic de vaccinare a populației României. Astfel, s-a decis intrarea în carantină 14 zile a șoferilor profesioniști care revin din țări roșii și galbene din punct de vedere al gradului de risc de contaminare cu Covid-19, dacă nu sunt vaccinați sau nu pot dovedi că au trecut prin boală în ultimele trei luni.
Măsura este unică în Europa, șoferii profesioniști fiind exceptați de la măsura carantinei în toate țările, cu scopul de a menține lanțurile de aprovizionare cu marfă, așa cum recomandă și Comisia Europeană, care a creat în acest sens “culoare verzi” și a îndemnat la exceptarea de la carantinare a șoferilor profesioniști.
Prin această măsură, Guvernul obligă astfel șoferii români care nu vor să se vaccineze să îngroașe rândul șomerilor sau să emigreze în alte țări – lucru foarte probabil, dat fiind viitorul incert al firmelor românești de transport și criza profundă de șoferi cu care se confruntă toată Europa.
Firmele de transport din România se confruntă astfel, pe de-o parte, cu plecarea forței de muncă, iar pe de altă parte cu controalele abuzive ale ANAF care le bagă direct în faliment după impunerea unor sume uriașe de plată ca impozite și contribuții sociale pe ultimii cinci ani.
Transporturile rutiere au fost principalul contribuitor la exportul de servicii al României în ultimii ani, cu un total de 5,68 miliarde de euro în 2020, din care 5,53 miliarde euro transport rutier de mărfuri.
În ciuda faptului că suntem abia a 15-a economie la nivelul Uniunii Europene, România este a 8-a piață de transport rutier din Uniunea Europeană și se poziționează pe locul 3 în UE la operațiunile de transport rutier internațional de tip cross-trade (10,5%) și cabotaj (8.2), după Polonia și Lituania, ceea ce indică foarte clar că transportul rutier este una dintre cele mai performante activități din România și ar trebui să constituie un sector economic de strategie națională, nu una care trebuie închisă cu orice preț, așa cum indică actualele măsuri luate de Guvernul României.
Alte revendicări:
– Rezolvarea problemei organizării de licitații în transportul regulat de pasageri (transport județean, interjudețean), care în momentul de față este supra reglementat și a devenit imposibil de operat pe această piață
– Soluționarea problemelor legate de plata despăgubirilor de către firmele de asigurări care dețin monopol pe piața polițelor RCA și care nu își despăgubesc asigurații
Protestele spontane continuă
Având în vedere că în ultima perioadă ANAF a intensificat controalele pe diurnă și din ce în ce mai mulți șoferi intră în carantină iar firmele nu mai au cum să își desfășoare activitatea, unii transportatori vor continua protestele spontane în diverse locuri din țară, după modelul transportatorilor de la Suceava, Timișoara, Arad și Oradea.”