434 km de autostradă, prin PNRR. Se acoperă deficitul de muncitori?

PNRR-ul României a primit, săptămâna trecută, avizul Consiliului UE, iar prima tranșă din totalul de 29,2 milioane de euro ar putea ajunge în țara noastră în decembrie. Printre investițiile strategice asumate de România se numără construirea a 434 de kilometri de autostradă, iar unul dintre obstacolele pentru atingerea acestui obiectiv îl constituie deficitul de forță de muncă din domeniu.

Conform INS, volumul lucrărilor de construcții a crescut în aprilie 2021 cu 14,5%, în timp ce patronatele din sector susțin că sunt necesari peste 100.000 de muncitori pentru a acoperi această creștere. Iar odată cu finanțările aprobate în cadrul PNRR,  se creează premisele pentru o nevoie tot mai mare de forță de muncă în infrastructură.

Una dintre soluțiile la care apelează tot mai des companiile din construcții este recrutarea de muncitori din Asia, prin intermediul firmelor specializate. Preferații, când vine vorba de lucrările de infrastructură, sunt cei cu experiență în Orientul Mijlociu, acolo unde au existat de-a lungul timpului numeroase proiecte în domeniu.

„În prima jumătate a lunii noiembrie, vom avea o campanie de recrutare în Sri Lanka pentru 78 de muncitori din două categorii – infrastructură, unde căutăm operatori utilaje, lucrători la asfalt și montatori și construcții civile – în principal zidari și dulgheri. Procesul de recrutare debutează cu 3 zile de probe practice relevante pentru fiecare activitate în parte, astfel încât, la final, să avem siguranța că cei selectați vor putea livra la standardele dorite de compania de construcții care-i angajează. De data aceasta reprezentanții angajatorului ne vor însoți în Sri Lanka pentru a conduce direct testele practice.  În cazurile în care nu e posibil acest lucru, există varianta ca aceștia să urmărească online imagini din timpul testărilor”, a explicat Romulus Badea, partener la Soter & Partners.

Contractele de muncă pentru muncitorii din Asia se încheie pe o durată de minimum 2 ani, iar compania de recrutare se ocupă și de partea birocratică a procesului. Din cauza numărului mare de solicitări din ultima perioadă, eliberarea vizelor, a permiselor de muncă și tuturor documentelor necesare poate dura în jur de 120 de zile.

„Este foarte important ca o companie care are nevoie de forță de muncă din Asia să planifice foarte riguros momentul în care apelează la firma de recrutare. De exemplu, pentru a fi siguri că muncitorii vor ajunge la posturi în martie-aprilie, recrutarea trebuie să aibă loc în luna noiembrie a anului precedent. În condițiile în care pandemia a adus restricții ce îngreunează procesul de recrutare, iar cererea pentru muncitorii din Asia s-a dublat, în 2021, capacitatea de procesare a solicitărilor la nivelul autorităților locale a scăzut, ceea ce se traduce de cele mai multe ori prin prelungirea termenelor de soluționare”, a spus Romulus Badea.

Dacă în 2016, numărul de avize de muncă emis de autorități pentru muncitorii străini a fost de 5.500, deficitul de forță de muncă tot mai mare din România a determinat ca, în luna august 2021, numărul avizelor acordate muncitorilor străini să ajungă la 50.000, ca urmare a creșterii cererii de pe piață.

„Muncitorii asiatici sunt dornici să vină în România pentru că nivelul salariilor este de 3-4 ori mai mare decât cel din țara lor. În plus, ei constituie un avantaj financiar și pentru statul român: pe perioada derulării contractului, angajatorul plătește pentru aceștia contribuții la sistemul de pensii din România, unde bugetul a fost deficitar în ultimii ani”, a precizat Badea.

Cererea foarte mare pentru muncitori asiatici determină unele firme locale să încerce să contacteze direct companiile românești pentru a le oferi forță de muncă. Acceptarea unei astfel de abordări este, însă, riscantă.

„Pentru ca o companie din construcții să aibă siguranța că muncitorii vor fi selectați riguros, iar procesul pentru obținerea documentației necesare pentru ca aceștia să poată veni și munci în România se va desfășura așa cum prevede legea, este important să lucreze cu firme specializate. Noi oferim întotdeauna un sistem solid de garanții partenerilor noștri, în primul rând prin deplasarea în țările de proveniență ale muncitorilor pentru teste practice detaliate. Contractele se încheie pe perioadă de doi ani și înlocuim întotdeauna muncitorii care, dintr-un motiv sau altul, nu rămân în activitate pe toată această perioadă, pentru a nu periclita finalizarea proiectelor”, a explicat Romulus Badea.

În condițiile în care muncitorii români sunt atrași de salariile mult mai mari din Vestul Europei, proiectele de infrastructură sunt în situația de a fi blocate din lipsa forței de muncă, un exemplu recent fiind tronsonul de autostradă Sibiu-Pitești. 

Cei 434 km de autostradă incluși în PNRR au ca termen limită de realizare 2026, bugetul total pe sectorul de transport fiind de 7.62 miliarde de euro.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.